בצל המתיחות עם סיןמשלחת של הקונגרס האמריקאי תבקר בטייוואן היום (ראשון) ומחר כדי להיפגש עם מנהיגים בכירים, כך מסרה שגרירות ארה"ב בפועל בטייוואן בהצהרה רשמית. 

לפי ההצהרה, הפגישה מגיעה כחלק מביקור רחב יותר באזור ההודו-פסיפיק, במהלכו הגורמים הרשמיים ידונו בסוגיות שונות, כולל יחסי ארה"ב-טייוואן ושרשרות אספקה גלובליות.

מבחינת וושינגטון, טייוואן היא בעלת ברית דמוקרטית חשובה | פרשנות
לקראת מלחמה באסיה? בטייוואן מזהירים: "סין מתכוננת לפלוש אלינו"
סין מזהירה את האמריקאים: "טייוואן היא לא חלק מארה"ב"

תרגיל צבאי של סין סמוך לטייוואן (צילום: רויטרס)

כזכור, לאחרונה נרשמה מתיחות רבה בין שתי המעצמות, בעקבות ביקורה של יו"ר בית הנבחרים האמריקאי ננסי פלוסי בטייוואן. הביקור תרם להסלמת המתיחות הביטחונית בין טיוואן לסין, כאשר סין פתחה בשורת תרגילים צבאיים במחאה על הביקור.

בטייוואן טענו כי התרגילים של הצבא הסיני הם תירוץ כדי להתכונן לפלישה למדינת האי, ואף העלו לאחרונה את רמת הכוננות כדי להכין את האזרחים לאפשרות של תקיפה סינית מהאוויר. "סין השתמשה בתרגילים צבאיים רחבי היקף כמו שיגורי טילים והתקפות סייבר כדי להתכונן לפלישה, אני קורא לתמיכה בינלאומית כדי לשמור על שלום ויציבות ברחבי מיצר טייוואן", אמר שר החוץ הטייוואני.

שר החוץ של סין טען כי התמרון הצבאי סביב טייוואן הינו לגיטימי וחוקי, ונועד להגן על ריבונותה של סין ושלמותה הטריטוריאלית. עוד הוסיף ושיגר מסר לאמריקאים לפיו טיוואן איננה חלק מארה"ב, שהיא בכלל חלק בלתי נפרד מסין, כך לדבריו.  

ארה"ב מצידה גינתה בחריפות את התרגילים הסיניים וטענה כי "מדובר בתגובה חסרת פרופורציות לביקורה של יו"ר בית הנבחרים האמריקאי ננסי פלוסי באזור וצעד פרובוקטיבי באופן בוטה של המעצמה במזרח". 

בתגובה לכך, משרד החוץ של סין הודיע כי סין תנקוט בצעדי-נגד נוספים לצמצום היחסים בין המעצמות, בהם ביטול דיאלוגים בין מנהיגים צבאיים, השעיית שיחות האקלים, השעיית שיתוף הפעולה בין ארה"ב לסין במניעת פשיעה חוצת גבולות, השעיית השיחות על מנגנון הבטיחות הימי, השעיית שיתוף הפעולה נגד סמים והשעיית שיתוף הפעולה בהחזרת מהגרים בלתי חוקיים.