סטפי למקה, השרה לאיכות הסביבה הגרמנית, תקפה היום (שני) את פולין, זאת על רקע זיהום חמור בנהר "האודר" שגובל בין המדינות. בעקבות הזיהום, עשרות טונות של דגים נמצאו מתים והוצאו מהנהר. 

למקה נפגשה עם מקבילה הפולני, ודרשה חקירה שקופה ומלאה של הסיבה למות הדגים בנהר. "יהיה אובדן אמון מסיבי, במיוחד בקרב האוכלוסייה הפולנית, אבל כנראה שגם בינינו, אם זה (החקירה) לא יצליח", התייחסה השרה הגרמנית למחלוקת בין המדינות. כמו כן, מושל המדינה של ברנדנבורג, הגובלת בפולין לאורך הנהר, מתח ביקורת על הרשויות הפולניות כי הן לא מעבירות מידע מספק בנוגע לזיהום בנהר שהוביל למות הדגים. הוא הוסיף כי "המידע בנוגע לאסון הסביבתי הגיע מהפולנים רק ב'טפטוף', אם בכלל. יש לטפל בעניין זה בדחיפות".

עשרות טונות של דגים מתו עקב הזיהום הכבד (צילום: Sean Gallup/Getty Images)
עשרות טונות של דגים מתו עקב הזיהום הכבד (צילום: Sean Gallup/Getty Images)

נהר ההאודר הגובל כאמור בין גרמניה לפולין, עובר גם בצ'כיה וזורם לים הבלטי. בעקבות הזיהום החמור, הציבור התבקש שלא לשחות במי הנהר, ואף לא לגעת בהם. משרד איכות הסביבה הגרמני הדגיש כי הוא מצפה לקבל בהמשך השבוע תוצאות בנוגע לרעלים אפשריים במקום.  

אקסל פוגל, שר איכות הסביבה של ברנדנבורג (אחת מ-16 המדינות הפדרליות המהוות את גרמניה), התייחס גם הוא למות הדגים ההמוני, ואמר כי "ייתכן שיחלפו עוד מספר ימים עד שנבדוק את כל החומרים שאנו רואים כאפשריים". עוד הוא הוסיף: "יש כנראה יותר מסיבה אחת למות הדגים. הבצורת הנוכחית ומפלסי המים הנמוכים כמעט בוודאות מהווים גם הם משקל במות הדגים הרבים". "זו הסיבה שאנחנו לא חושבים שיש לנו אסון שניתן לפתור תוך חצי שנה על ידי אכלוס מחדש בדגים", ציין לסיום.