מתרחקים מחתימה על ההסכם? סוכנות הידיעות "אקו-איראן" הפרסית דיווחה הערב (שני) כי הרפובליקה האסלאמית תגיש עד הלילה את הערותיה להצעה האחרונה של האיחוד האירופי, בדבר החייאת הסכם הגרעין משנת 2015. לפי הדיווח, שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדולחיאן, מסר כי "אנחנו בתחילת סופו של ההסכם. נקודת מבטנו היא, שיש לכבד את הקווים האדומים את הזכויות שלנו בהסכם זה".

בתוך כך, דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, נד פרייס, שלח מסר חריף לכיוונה של איראן והצהיר: "אם איראן לא תקבל את החזרה להסכם הגרעין, אנו מוכנים להמשיך במסלול הסנקציות. בכל מקרה, ארה"ב לא תסיר את הסנקציות שלא הונחו על השולחן במסגרת המשא ומתן עם איראן".

במקביל, שר החוץ האיראני הוסיף כי "אנו נודיע על חוות דעתנו הסופית, ואם הציפיות שלנו יתגשמו, אנו מוכנים להיכנס לשלב האחרון של ההסכם ולהכריז עליו בנוכחות המשלחות הזרות. הצד האמריקאי גילה לאחרונה גמישות בשני נושאים, אבל רק בעל פה ולא בכתב. חשוב לנו שנושא הערבויות יעמוד מול העיניים האמריקאיות".

זריף וקרי בשיחות על הסכם הגרעין (ארכיון) (צילום: רויטרס)
זריף וקרי בשיחות על הסכם הגרעין (ארכיון) (צילום: רויטרס)

דובר משרד החוץ של איראן, נאסר כנעני, אמר במסיבת עיתונאים כי "הושגה התקדמות יחסית בשיחות המשא ומתן עם המעצמות בווינה. אבל, ההתקדמות הזו לא מספקת את מלוא הדרישות המשפטיות של איראן. יש לנו ציפיות אחרות מהצד השני, ואנו מאמינים שצריך להבטיח את כל האינטרסים של איראן. מתנהלים דיונים נוספים ויש לנו הערות לתוכנית הסופית של בורל".

בהמשך, אמר כנעני כי "אנו קרובים להסכם, אבל בתנאי שיכבדו את הקווים האדומים של איראן ואת האינטרסים העקרוניים של הרפובליקה האסלאמית. יש הסכמה הדדית, אך לא ייתכן שצד אחד יהיה מחויב להסכם ויקיים את ההתחייבויות, והצד השני ימשיך בסירובו". 

כזכור, בשבוע שעבר, אמר שר החוץ האיראני כי "הצלחתן של השיחות בין ארה"ב לאיראן תלויה בגמישותם של האמריקאים. שר החוץ פנה בנוסף ל"כלב השמירה" של האו"ם בתחום הגרעיני וקרא לפתור את הבעיות הטכניות שנשארו בנוגע לפעילות הגרעינית של איראן, ולהתרחק מנושאים פוליטיים שאינם פרודוקטיביים". זאת, לאחר תחילת השיחות העקיפות בין ארה"ב לאיראן, על מנת לחדש את הסכם הגרעין משנת 2015 בין איראן למעצמות. המטרה, כפי שהייתה במשך חודשים, היא לשחזר את ההסכם שגרם לאיראן להגביל את "שאיפותיה הגרעיניות" בתמורה להקלה בסנקציות.