המשא ומתן בין איראן למעצמות על החזרה להסכם הגרעין הגיע לשלב המכריע. הלילה (שלישי) מסרה איראן את תשובתה למסמך שנוסח על ידי המתאם האירופי של שיחות וינה. שר החוץ האיראני חוסיין אמיר־עבדאלויאן אמר אתמול כי איראן הכינה תשובה רשמית לטיוטה שהועברו לה, במאמץ אחרון לחתום על הסכם. הוא ציין כי ארה"ב הפגינה "גמישות יחסית" בשני נושאים שעומדים על הפרק במשא ומתן.

ארה"ב מאיימת, איראן מתלבטת: האם הסכם הגרעין בדרך לקריסה?

"בנושא השלישי, שהוא הערבויות, אנחנו מחכים לגמישות של הצד האמריקאי", אמר."אמרנו להם שעליהם לכבד את הקווים האדומים שלנו. הראינו מספיק גמישות. אנחנו לא רוצים להגיע להסכם שלא יוכל להיות ממומש בפועל. אם עמדתנו תילקח בחשבון, אנחנו מוכנים להיכנס לשלב הסיום ולהכריז על ההסכם בנוכחות שרי החוץ. הימים הקרובים הם ימים חשובים. אם ארה"ב תראה גמישות, נגיע להסכם בימים הקרובים".

עם זאת הוא הבהיר כי "כמו האמריקאים, יש לנו תוכנית חלופית משלנו אם השיחות ייכשלו. זה לא יהיה סוף העולם אם לא נצליח לחזור להסכם הגרעין".

במהלך הדיון בתוכן התשובה שערכה מועצת הביטחון הלאומי של איראן, בהשתתפות הנשיא אברהים ראיסי, אמר ראש משלחת איראן לשיחות הגרעין עלי באגרי־קאני כי מבחינת איראן שני הנושאים המרכזיים כרגע הם סיום חקירות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בעניין תוכנית הגרעין שלא הצהירה עליה, וקבלת ערבות לכך שהסנקציות לא יוטלו מחדש אם יהיו שינויים כאלה ואחרים לאחר חידוש ההסכם.

סלמאן רושדי (צילום: רויטרס)
סלמאן רושדי (צילום: רויטרס)

סגן שר החוץ הקטארי מחמד אל־חולאיפי יצא לטהרן בסוף השבוע לפגישה עם באגרי־קאני. שלשום נפגש הבכיר הקטארי עם מנכ"ל סבא"א רפאל גרוסי. האתר איראן אינטרנשיונל דיווח כי על ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן מוחמד אסלאמי הוטלה המשימה של "מחיקת עקבות" של פעילותה הגרעינית הסודית של איראן, שעליה היא נדרשת לדווח לסבא"א.

בינתיים, דובר משרד החוץ האיראני הגיב לראשונה באופן רשמי על ניסיון ההתנקשות בחייו של הסופר סלמן רושדי והצהיר כי "רושדי ותומכיו הם האשמים במה שקרה לו". הוא טען כי חופש הביטוי אינו מצדיק את העלבון שגרם רושדי לאסלאם ואת הפגיעה שלו בערכים הקדושים לדת. לדבריו, לארצו אין שום מידע על הדוקר מעבר למה שראתה בדיווחים בתקשורת.