מתרחקים מהסכם הגרעין? סוכנות הידיעות "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, דיווחה הבוקר (שלישי) כי התגובה האיראנית להצעה של האיחוד האירופי בנוגע להחייאת הסכם הגרעין משנת 2015, מצביעה על כך שהיא לא תספק את המעצמות האירופיות ואת ארה"ב. 

על פי הדיווח, הרפובליקה האסלאמית קיבלה את הפתרון המוצע בנושאי הביטחון, אך עדיין מתעקשת לקבל ערבויות כלכליות. גורמים באיראן מסרו כי דחייה איראנית בנושא הביטחון, תוביל לכישלון בטוח של המשא ומתן. על פי המידע של סוכנות הידיעות המזוהה עם האופזיציה האיראנית, הסוגיות הקריטיות שיש לגשר עליהן, קשורות לממדים הצבאיים של תוכנית הגרעין, וכאמור הערבויות הכלכליות למדינה.

זריף וקרי בשיחות על הסכם הגרעין (ארכיון) (צילום: רויטרס)
זריף וקרי בשיחות על הסכם הגרעין (ארכיון) (צילום: רויטרס)

בתוך כך, אחד הבעיות הראשיות בדרך להחייאת הסכם הגרעין משנת 2015, היא הטענות של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לגבי העשרת האורניום בשלוש מקומות שאיראן אינה הכריזה עליהם. מאז שעלתה הסוגייה לשולחן המשא ומתן, הנשיא, איברהים ראיסי, התעקש כי האתרים הבלתי מוכרזים ייסגרו במידה ותהיה חתימה על ההסכם החדש. עם זאת, המעצמות התעקשו שהנושא הטכני חייב להפתר מול סבא"א, ולא ניתן לקשור את גורלם של האתרים לשאלת החייאת ההסכם. על פי הדיווחים, איראן הסכימה להצעה של האיחוד האירופי.

כמו כן, סוגיה נוספת שמעוררת מחלוקת בדרך להחייאת הסכם הגרעין, היא הדרישה האיראנית לקבל ערבויות כלכליות מהמעצמות. צוות המשא ומתן האיראני התעקש, שממשל ביידן, יבטיח שארה"ב לא תפרוש מהסכם הגרעין. דרישה זו נענתה בשלילה מצדה של ארה"ב. הרפובליקה האסלאמית דרשה מהמעבר להבטיח שבמקרה של נסיגה אפשרית של ארה"ב מהסכם הגרעין העתידי, החברות הזרות בחוזה עם איראן, יהיו חסינות מפני סנקציות כלכליות עתידיות. בקשה זו נדחתה, מקום שממשל ביידן מסר כי אינו יכול להבטיח את ההחלטות העתידיות של הממשלים הבאים. 

המשלחת האיראנית נכנסת לשיחות על הסכם הגרעין (צילום: REUTERS/Lisi Niesner)
המשלחת האיראנית נכנסת לשיחות על הסכם הגרעין (צילום: REUTERS/Lisi Niesner)

במקביל, על פי הדיווחים בסוכנות הידיעות האיראנית, האיחוד האירופי הציע לאיראן לכלול סעיף המבטיח לאיראן, שכל עוד ממשל ביידן ממשיך לכהן, אם הסכם הגרעין ייפסק מסיבה כלשהי, החברות הזרות אכן יהיו חסינות מפני סנקציות כלכליות לתקופה של חצי שנה. אך, בטקסט הסופי שהגיע לאיראנים בשבוע שעבר, הובטח לאיראן כי החברות הזרות לא יהיו כפופות לסנקציות האמריקאיות למשך שנה אחת. עם זאת, נראה כי איראן לא קיבלה את הסעיף הזה.

בטקסט הסופי שהציג האיחוד האירופי לאיראן בשבוע שעבר, הובטח לאיראן שכל עוד ממשלת ביידן בשלטון, אם ייפסק יישום ה-JCPOA, חברות זרות שהתקשרו עם איראן בהסכם כלכלי לא להיות כפוף לסנקציות אמריקאיות למשך שנה אחת. האיחוד האירופי הדגיש כי הטקסט הזה הוא סופי ואינו ניתן למשא ומתן.

כזכור,  דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, נד פרייס, שלח אמש מסר חריף לכיוונה של איראן והצהיר: "אם איראן לא תקבל את החזרה להסכם הגרעין, אנו מוכנים להמשיך במסלול הסנקציות. בכל מקרה, ארה"ב לא תסיר את הסנקציות שלא הונחו על השולחן במסגרת המשא ומתן עם איראן".