המתיחות בין רוסיה לארה"ב: עיתון "הוושינגטון פוסט" פרסם הבוקר (שלישי) מחקר חדש שבחן מה יהיו השפעותיה של מלחמה גרעינית בין שתי המעצמות. על פי המחקר, מלחמה כזו עלולה לגרום לחמישה מיליון בני אדם ברחבי העולם למות מרעב. זאת, על פי מחקר שנעשה באוניברסיטת ראטגרס. 

כמו כן, המחקר טען כי המלחמה הגרעינית תוביל לשיבוש "קטסטרופלי" באספקת המזון ברחבי העולם, שאף תוביל לכמות פיח ואפר בלתי נסבלת. אפילו מלחמה גרעינית בקנה מידה קטן יותר, כמו בין פקיסטן להודו, תהרוס את אספקת המזון בעולם, ותקצץ את הייצור העולמי ב-7% בתוך 5 שנים, ותגרום למותם של 2.5 מיליארד בני אדם. חוסר הביטחון התזונתי יהיה קטלני יותר מהפיצוצים הגרעיניים, כך צופה המחקר.

תרגיל משותף של צה''ל עם צבא ארה''ב (צילום: דובר צה''ל)
תרגיל משותף של צה''ל עם צבא ארה''ב (צילום: דובר צה''ל)

במקביל, החוקרים בדקו כיצד הרוח תוכל לפזר את העשן והאש, כתוצאה מהפצצות הגרעיניות, ברחבי העולם ומעל יצואניות מזון גודלות כמו ארה"ב וסין, ומצאו כי המחסור באור השמש שיגרם, ימוטט את היבול ועלול להוביל לירידה של 90% בגידול בעלי החיים, בתוך ארבע שנים בלבד לתוך המלחמה. כתוצאה מכך, הסיקו החוקרים כי כדאי להתכונן למצב שבו תהיה אי יציבות תזונתית ברחבי העולם. "מדינות חייבות להתרחק מחקלאות מסורתית ולגוון את מקורות המזון שלהן. גידול פטריות וייצור חלבון מחרקים, יכולים לספק כחלופות".

"פרובוקציה שתוכננה ביסודיות"
המתיחות בין רוסיה לארה"ב בפן הפוליטי נמשכת. בצל המתיחות הגוברת בין סין וטייוואן, נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, השתתף בוועידת הביטחון הבינלאומי במוסקבה ותקף הבוקר (שלישי) את ארה"ב, והתייחס לביקורה ננסי פלוסי, יושבת ראש בית הנבחרים של ארצות הברית, בטייוואן. לדבריו, "הביקור של פלוסי הוא פרובוקציה שתוכננה ביסודיות". בהמשך, התייחס למלחמה המתמשכת באוקראינה, והאשים את האמריקאים בכך שהם "מנסים להאריך את המלחמה באירופה".

בתוך כך, הנשיא הרוסי יצא בחריפות נגד ברית נאט"ו, ואמר כי "מדינות המערב מנסות להרחיב את הברית הביטחונית לאזור אסיה והפסיפיק". במקביל, שר ההגנה הרוסי, סרגי שויגו, אמר כי "הצטרפותן של שבדיה ופינלנד לנאט"ו, תגרום לרוסיה להחריף את הגישה שלה בסוגיות הביטחוניות". שויגו התייחס למלחמה באוקראינה, והדגיש כי "הפעולות של הצבא האוקראיני מתוכננות על ידי ארה"ב ובריטניה". כמו כן, אמר ש"לרוסיה אין צורך להשתמש בנשק גרעיני באוקראינה".

ננסי פלוסי בפגישה עם נשיאת טייוואן (צילום: רויטרס)
ננסי פלוסי בפגישה עם נשיאת טייוואן (צילום: רויטרס)

כזכור, ננסי פלוסי, הגיעה מוקדם יותר החודש לטיוואן. ביקורה עורר סערה גדולה באזור, לאחר האיומים של סין לפיהם "ארה"ב משחקת באש". רוסיה הצטרפה להצהרה הסינית, וכינתה את הביקור "פרובוקציה שמטרתה ללחוץ על בייג'ינג".

בתגובה לביקור פלוסי, הצבא הסיני נכנס לכוננות גבוהה ויפתח ב"מבצעים צבאיים ממוקדים", כך אמר משרד ההגנה של סין. במקביל, פיקוד התיאטרון המזרחי של צבא השחרור העממי אמר כי הוא יבצע פעולות צבאיות משותפות ליד טייוואן, בהן תרגילי אוויר וים משותפים בצפון, דרום מערב, דרום מזרח טייוואן, ירי חי לטווח ארוך במצר טייוואן, ושיגור ניסויים בטילים בים מזרחית לטייוואן. 

פלוסי מצידה הגיעה לטייוואן עם מסר ברור לסין, ואמרה שהמחויבות של ארה"ב לטייוואן דמוקרטית חשובה מאי פעם. "ביקורה של משלחת הקונגרס שלנו בטייוואן מכבד את המחויבות הבלתי מעורערת של אמריקה לתמוך בדמוקרטיה התוססת של טייוואן", אמרה פלוסי בהצהרה זמן קצר לאחר הנחיתה. "הסולידריות של אמריקה עם 23 מיליון תושבי טייוואן חשובה היום מתמיד, שכן העולם עומד בפני בחירה בין אוטוקרטיה לדמוקרטיה".