שנה לאחר השתלטות הטליבאן: דוח מודיעין חדש של ארה"ב מצביע על מה שמסתמן כאחד המחדלים הגדולים ביותר שנגרמו בשל נסיגת הכוחות האמריקאים - אלפי לוחמים מהצבא האפגני, שעברו הכשרה על ידי צבא ארה"ב, נאלצו לברוח לאיראן. 

על פי הדוח, מספר אנשי הכוחות הביטחון האפגני שחצו את הגבול לאיראן עומד על כ-3,000. "כוח האדם האיכותי הזה עשוי להיות מגויס מתוך רצון או כפייה ולעבוד עם אחת ממדינות האויב הגדולות ביותר של ארה"ב", נכתב בדוח. 

מצוקת הקומנדו שנאלצה לברוח לאיראן היא אחת מיני רבות שהתגלו בחקירה בקונגרס האמריקאי על הימים האחרונים של המלחמה באפגניסטן והנסיגה של ארה"ב מקאבול עם השתלטות טליבאן על המדינה.

חייל אמריקאי באפגניסטן (צילום: רויטרס)
חייל אמריקאי באפגניסטן (צילום: רויטרס)

הדוח של אחד הנציגים הרפובליקנים בבית הנבחרים, מייקל מקאול, תיאר כי מחלקת המדינה לא הייתה ערוכה להתמוטטות המהירה של ממשלת אפגניסטן באוגוסט 2021 ולא נערכה לכאוס שנוצר. "היום, אנחנו עדיין נרתעים מהנזק שנגרם באוגוסט האחרון, כולל עידוד והעצמת היריבים הזרים שלנו", אמר מקאול.

עוד עולה כי למרות שנעשו מאמצים לחילוץ כמה שיותר אזרחים אפגנים במהלך הנסיגה, לא בוצע תיעדוף לכוחות הלוחמים, למרות שהם מהווים "אתגר מודיעיני". עוד צוין כי מדובר בסכנה לזליגת מידע רגיש לידי האיראנים, וכן כי קיים "חשש לנזק ביטחוני ומודיעיני עצום".