שגריר ישראל באוקראינה וברוסיה לשעבר צבי מגן שוחח היום (חמישי) עם אריה אלדד ורוני בר־און ב-103FM על פריצת הדרך במאמצי התיווך בין המדינות ברקע הדיווחים לפיהם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נסכים להיפגש עם הנשיא האוקראיני ולודימיר זלנסקי, והעריך מה הסיכוי שהדבר יוביל להפסקת הלחימה. 

"לא הייתי ממהר כל כך להגיד את זה. יש הודעה טורקית מהיום שארדואן יציע לזלנסקי סוג של תיווך. רשמית זה ברמה של אינפורמציה לא מוכחת", הסביר בפתח דבריו. 

בדרך לסיום המלחמה באוקראינה? המסר הדרמטי של פוטין לארדואן
תקלה או הפגזה אוקראינית? ההרס בבסיס הרוסי בקרים
ארה"ב טוענת: רוסיה החלה להתאמן על מל"טים מתוצרת איראן

כשנשאל אם הוא מזהה אינטרס רוסי לסיים את המלחמה השיב: "הרוסים לא במצב מזהיר. יש גורמים אחרים שמעכבים את האוקראינים למשא מתן וזה בעצם האמריקאים. פוטין אמר שהוא מוכן לדבר, והיו כבר פגישות. בסופו של דבר, זה נמשך ללא הכרעה. רוסיה לא מגיעה להישגים לא בשביל זה יוצאים למלחמה כזו ובעצם המלחמה היא נגד נאטו ולא נגד אוקראינה".

השגריר לשעבר הסכים כי הרוסים איבדו יותר ממה שהם השיגו ובין היתר איבדו את תדמית "הדוב הרוסי" שכולם מפחדים ממנו. "אמת. זו הסיבה לתנאים שלהם למשא ומתן. הם חייבים להוציא במשא ומתן את מה שלא השיגו בשדה הקרב".

הוא הוסיף: "הם בעצם ריסקו את הסדר הבינלאומי הקיים, ומנסים לקדם מציאות גיאופוליטית חדשה, וחוששים מהם. כל הסימנים מראים שארה"ב ידעה על המצב, והם הכינו את האוקראינים למלחמה לאורך כל הדרך. זה היה בגיבוי אמריקאי מלא". 

כשנשאל כמה נקודות הפסדנו אצל פוטין שיבואו לידי ביטוי במישור האסטרטגי שלנו בסוריה, השיב: "ישראל התנהגה באדיבות כלפי הרוסים, ישראל לא שלחה נשק לאוקראינים, וגם הרוסים לא שלחו לאויבינו". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM