בית המשפט במוסקבה הורה הבוקר (שישי) על דחייה מועד סגירת פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה בחודש, על מנת שהצדדים "ישלימו את לימוד החומרים". הדחייה נובעת מבקשת הסוכנות "ללמוד את חומרי התיק ולתקן את העבירות והשגיאות בהתנהלות הסוכנות שנתגלעו במהלך הבדיקה המשפטית". 

הסוכנות היהודית בדרך לצאת מרוסיה? "אין שום כוונה לסגור"

 עורך הדין אנדריי גרישאייב, המייצג את הסוכנות היהודית, אמר כי מאז שיחת קדם המשפט של הצדדים בבית המשפט הארגון נקט ב"סדרה של אמצעים להסרת תביעות אפשריות" נגדו. גרישאייב ביקש מבית המשפט להשהות את ההליכים לקבוע הליך גישור בן חודשיים. "אנו בטוחים שזה יועיל לצדדים או אף יסיר את התביעות שהוגשו נגדנו", אמר.

אולם, נציגת משרד המשפטים התנגדה לכך, בסברה כי אין עילה לפיוס. לפיכך, השופטת דחתה בקשה זו, אך דחתה את הדיון כדי שנציגי הנתבעת ילמדו את המסמכים החדשים שהגישו המתנגדים. לאחר הפגישה, גרישייב אמר: "אני מקווה שהכל יהיה בסדר. עם זאת, הכל לא תלוי רק בנו".

על פי התרחיש האופטימי, השופט יכריז כי למשרד המשפטים הרוסי אין ביסוס לטענה כי יש לראות בסוכנות היהודית כסוכן חוץ, ולכן הארגון יכול להמשיך לפעול כרגיל ברוסיה. זהו התרחיש הכי פחות סביר, והסיכוי שיתממש קלוש. אם הוא יתממש, הסוכנות תמשיך לפעול ברוסיה, אך פעילותה תהיה תחת זכוכית מגדלת.

אולם בתרחיש הפסימי, השופט יכריז כי משרד המשפטים צודק בטענותיו ועל הסוכנות היהודית לעזוב את רוסיה. תרחיש זה אינו בלתי אפשרי, אך מומחים משפטיים ברוסיה מסבירים כי משפטים בדרך כלל אינם מסתיימים בצורה זו , גם אם הנאשם הוא אויב המשטר. במצב זה, הסוכנות עדיין תוכל לערער לערכאה גבוהה יותר.

ברקע השיחה שהתקיימה בין הרצוג ופוטין והמגעים מאחורי הקלעים, בישראל התרשמו כי הלשכה של פוטין היתה מאוד ברורה שלא מדובר במשבר מדיני. כזכור, מוקדם יותר החודש שוחח הנשיא יצחק הרצוג עם נשיא רוסיה וולדימיר פוטין במטרה להפוך את ההחלטה בנושא סגירת הסוכנות. בשיחה אמר פוטין כי הוא מחויב לשמר את זיכרון השואה ולעמוד לצידה של הקהילה היהודית ברוסיה.