גורמים בישראל הביעו דאגה מהסכם הגרעין המסתמן בין איראן לארצות הברית, זאת לנוכח ויכוחים שפורסמו בכלי תקשורת שונים בימים האחרונים. בין היתר אתמול דווח כי התגובה האיראנית להצעה של האיחוד האירופי בנוגע להחייאת ההסכם משנת 2015 מצביעה על כך שהיא לא תספק את המעצמות האירופיות ואת ארה"ב. עוד נמסר כי משמעות הדחייה האיראנית להצעה תוביל לכישלון המשא והמתן, דבר המעורר דאגה רבה בישראל.

ההסכם ייחתם? דיווח: אלו הסוגיות הנתונות במחלוקת בין איראן למערב

ראש המוסד לשעבר: "ישראל צריכה להמשיך בפעולות חשאיות נגד איראן"

הפרשן לענייני ערבים של "חדשות 13", צבי יחזקאלי, שוחח היום (שישי) עם ניסים משעלי בתוכניתו ב103FM, והביא פרטים חדשים על הדרמה המתמשכת. "בבית הלבן מכינים חבילה של הסרת סנקציות, שתאפשר לאיראנים להזרים המון כסף בזמן קצר, נקבל איראן חזקה יותר, נחושה יותר, עם המון זרועות טרור באזור. ישראל תצטרך לשבור את הראש לבד", הסביר. 

בפתח שיחתם הציג משעל את המצב הקיים בנושא יחסי איראן-ישראל: "איראן הפכה להיות לנושא המרכזי. לפיד פנה לארה"ב בדרישה להפסיק את המשא ומתן עם איראן בעקבות דרישה לוויתורים נוספים".

יחזקאלי השיב: "נכון, בא ראש הממשלה לאמריקאים ולאירופאים ואמר שהם הציעו השבוע לאיראן את ההצעה הסופית. מדינת ישראל בעצם חשפה את התשובה של איראן שאמרה להם לא. הערכה שלי היא שהאירופאים והאמריקנים יתקפלו שוב. שכן, האמריקנים להוטים להסכם".

"אתה יודע", המשיך יחזקאלי, "ביממה האחרונה מתפרסמות ידיעות על גודל הוויתורים של האמריקאים לאיראנים. אני אומר לך את זה פה כל הזמן ניסים - האיראנים הם הסוחרים הכי טובים בעולם, והם מהתלים בעולם,  וישיגו את הפצצה ואת המטרות שלהם".

"העולם לא רואה את זה, ישראל היא המדינה היחידה שכן, והיא צועקת את זה, אבל הבית הלבן לא שם לב. בבית הלבן מכינים חבילה של הסרת סנקציות, וכתוצאה מזה אנחנו נקבל פה איראן חזקה ונחושה יותר עם המון זרועות טרור. ישראל תצטרך לשבור את הראש לבד כמו שאומרים".

"אז אכלנו אותה?", שאל מגיש התוכנית. "כן, אבל זו לא הפתעה", ענה יחזקאלי. "מאז שממשל ביידן עלה והחליט ללכת בהחלטה אסטרטגית עם האיראנים להסכם - זו הייתה בעצם נקודת השבר. כשביידן היה פה בביקור אמרתי לך שזה עוד יגיע, וגם לפני כן, והנה זה מגיע. יגיע הרגע ניסים, הוא מתקרב אלינו. הרגע הזה שמדינת ישראל תמצא עצמה לבד במערכה".

שר החוץ האיראני: "התקדמות משמעותית בשיחות הגרעין בווינה" (צילום: רויטרס)

"תזכור", הוא המשיך, "האיראנים סוחרים והם יסחטו את החבילה הטובה מבחינתם. חבילה טובה מבחינתם היא חבילה לא טובה לישראל. האמריקאים מגלים חוסר אחריות, הרדימו אותנו, אמרו שיהיה בסדר, ואנחנו מבינים שלא. זה לא יקרה מחר, אבל בחודשים הקרובים אתה תראה זחילה של המעצמות לעבר איראן".

יחזקאלי הוסיף: "תראה, איראן לא השתנתה וגם הכוונות שלה לא השתנו. ישראל תמשיך בהבנה שהיא לבד בעולם, כי האירופאים רוצים להוריד את הסיפור הזה מהשולחן ולחתום על הסכם. מבחינתם, ההסכם הזה בסדר. רק אנחנו נשאר עם הידיעה שכוונותיה של איראן זדוניות. נותרנו לבד במערכה, ואנחנו נצטרך לתת את הפתרון בסיפור הזה. הרי העולם יגיד לנו 'מה אתם רוצים מהם, הם חתמו על ההסכם'. ככה או ככה לא מדובר בלוח זמנים של מחר או מחרתיים, אבל המגמה ברורה". 

סייעה בהכנת הכתבה:  עדן בן ארי, 103FM