החשש מאסון גרעיני באירופה: נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר היום (שבת) כי פקידי האו"ם יקבלו אישור לבקר בתחנה הגרעינית שבזפוריז'יה, אוקראינה. זאת, לאחר שיחה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון.

הודעתו של פוטין מגיעה בהמשך לטענות שנשמעו על לחימה ליד הכור הגרעיני, כאשר על פי דיווחים ארבעה אזרחים נפצעו מהפגזות רוסיות. כעת, על פי הקרמלין, פוטין הסכים לספק לחוקרי האו"ם את "הסיוע הנדרש" כדי להגיע לאתר.

"זה מתקרב לנקודה מסוכנת מאוד": אירופה חוששת מאסון גרעיני באוקראינה

"שניהם ציינו את החשיבות של שליחת מומחי סבא"א למפעל להערכת המצב בשטח", ציין הקרמלין בהודעתו. כזכור, התחנה הגרעינית נמצאת תחת כיבוש רוסי מאז תחילת חודש מרץ האחרון, אך עדיין מופעלת על ידי טכנאים אוקראינים בהנחיה רוסית. מנכ"ל סבא"א, רפאל גרוסי, בירך על הצהרתו של פוטין, והודיע כי הוא מתכוון להוביל את הביקור במפעל.

תמונת לווין של תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה, אוקראינה (צילום: רויטרס)
תמונת לווין של תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה, אוקראינה (צילום: רויטרס)

"במצב ההפכפך והשברירי הזה, יש חשיבות חיונית שלא תינקט פעולה חדשה שעלולה לסכן עוד יותר את הבטיחות והביטחון של אחת מתחנות הכוח הגרעיניות הגדולות בעולם", אמר גרוסי.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בירך על הסיכוי לבדיקה בנאומו, אך אמר כי פרטים ספציפיים עדיין בעיבוד. "אם הסחיטה הרוסית עם קרינה תימשך, הקיץ הזה עשוי להירשם בהיסטוריה של מדינות אירופה השונות כאחת הטראגיות בכל הזמנים", אמר.