חזרה להסכם הגרעין: אתר "אל-ג'זירה" פרסם היום (שבת) כי ההצעה האירופית לשחזר את הסכם הגרעין משנת 2015, קורמת עור וגידים, כאשר האתר הקטרי חוסף את הפרטים של ההסכם המוצע, ומצביע על כך שקיימת הסכמה רחבה בין הרפובליקה האסלאמית למדינות המערב. בתוך כך, גורמים רשמיים בוושינגטון מסרו כי המעצמות הגדולות הביאו אופטימיות זהירה.

על פי הדיווחים, העסקה הפוטנציאלית תכלול ארבעה שלבים, במשך שתי תקופות שנפרסות על 60 ימים. כמו כן, כ-150 גופים פיננסיים, ו-17 בנקים יוסרו מרשימת הסנקציות ביום השלמת ההסכם. בנוסף, קוריאה הדרומית תשחרר את הנכסים האיראניים, בשווי 7 מיליארד שקלים, אשר הוקפאו במדינה, והרפובליקה האסלאמית תקבל הקלה מובטחת מארה"ב בהקלה על הסנקציות.

פגישת החירום בין איראן למעצמות בנושא הסכם הגרעין (צילום: רויטרס)
פגישת החירום בין איראן למעצמות בנושא הסכם הגרעין (צילום: רויטרס)

במקביל, הדיווחים מעידים כי ההסכם המוצע, מכיל סעיף ובו התחייבות איראנית לשתף פעולה עם הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), וכי חומרי הגרעין שברשותה יעבור לחקירה פתוחה ושקופה. בתוך כך, החתימה על ההסכם תוביל לעצירה מחמירה של תוכנית הגרעין בתמורה להסרת הסנקציות.

אם ההסכם ייחתם, האיראנים צופים כי הכלכלה תתאושש במידה רבה. עם זאת, גם אם ההסכם ייחתם, ההגבלות על העשרת האורניום, אמורות לפוג בשנת 2025 בלבד. בנוסף, על פי סדרי העדיפויות של ארה"ב, האמריקאים רוצים לוודא, באמצעות ניטור מלא של הסוכנות לאנרגיה אטומית, שאיראן לא תחתור לנשק גרעיני. 

הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)
הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)

כאמור, איראן ביטלה באופן רשמי דרישה שהייתה עבורה "קו אדום" והיוותה עיכוב במשא ומתן להסכם הגרעין עם המעצמות, כך אמר בכיר בממשל האמריקאי לרשת CNN. זאת, לאחר שבתגובתה לטיוטת הסכם הגרעין שהוצע על ידי האיחוד האירופי איראן לא דרשה להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור. "הגרסה הנוכחית של הטקסט מוותרת על הדרישה הזאת", אמר הפקיד וציין כי ארה"ב דחתה בעקביות את הדרישה, "אז אם אנחנו קרובים יותר לעסקה, זו הסיבה".

הגורם האמריקאי הדגיש כי חתימה על ההסכם "קרובה יותר ממה שהייתה לפני שבועיים, אך התוצאה נותרה לא ודאית שכן נותרו כמה פערים. הנשיא ביידן יאשר רק עסקה שתענה על האינטרסים הביטחוניים הלאומיים שלנו". לטענת הבכיר ממשל ביידן, ההתקדמות במשא ומתן משלב זה ואילך עלולה להיות איטית, "אבל נראה שיש יותר מומנטום עכשיו מאשר היה בשנה האחרונה".