מלחמת רוסיה-אוקראינה נמשכת במלוא עוצמתה, כאשר אחת החזיתות הפעילות היא אזור חצי האי קרים, בו נרשמו מספר התקפות על מתקני צבא רוסיים. הקרבות נמשכים למרות הדיווח שפורסם בשבוע שעבר ברשת CNN טורקיה, לפיו הנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין, אמר לנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, כי הוא מוכן להיפגש עם הנשיא האוקראיני, וולודמיר זלנסקי, ולדון עמו בסיום הלחימה. 

מזכ"ל האו"ם מזהיר: "ללא ייצוא תבואה מאוקראינה - עלולים להגיע למחסור במזון בשנה הבאה"
לשחק באש: ה"תאונה" של רוסיה עלולה להוביל לאסון גרעיני קיצוני  

במקביל, נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי הזהיר במהלך הלילה (בין שבת לראשון) את אזרחי מדינתו מפני מתקפה רוסית ביום רביעי הקרוב - יום העצמאות האוקראיני. "אסור לנו לאפשר למוסקבה לפיץ 'דכדוך ופחד' בקרבנו", הסביר, "עלינו להיות מודעים לכך שרוסיה עשויה לנסות ולבצע פעולה מכוערת במיוחד, משהו מרושע מאוד". יום העצמאות האוקראיני, שמציין את יום השנה ה-31 לשחרור המדינה מהשלטון הסובייטי, ושישה חודשים לראשית הפלישה הרוסית למדינה, חל ב-24 באוגוסט.

וולודימיר זלנסקי (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)
וולודימיר זלנסקי (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)

"אתה יכול ממש להרגיש את חצי האי קרים באוויר השנה, שהכיבוש שלו הוא זמני בלבד - ואוקראינה תחזור לשם", הוסיף הנשיא האוקראיני. בתוך כך, גורמים במערב טענו כי להתקפות הגוברות על מתקנים צבאיים רוסיים בחצי האי קרים יש "השפעה פסיכולוגית משמעותית" על הקרמלין, כאשר אתמול נמשכו התקריות בפיצוץ של רחפן במפקדת הצי הרוסי בים השחור בעיר סבסטופול.

משבר החיטה באוקראינה: תמשיך לייצא תבואה למרות המלחמה עם רוסיה (צילום: רויטרס)

סרטונים שפורסמו אתמול הראו עשן עולה מכיוון הבסיס הראשי של חיל הים הרוסי בסבסטופול. מושל העיר מיכאיל רזבוזאייב טען תחילה כי רחפן פגע בגג של המפקדה וכי לא היו נפגעים, ולאחר מכן שינה את גרסתו וטען כי הרחפן נפגע מאש נ"מ ואז נפל על הגג ועלה באש.
ההתקפה בסבסטופול הייתה האחרונה ברשימה מתארכת של פגיעות במתקנים רוסיים בחצי האי קרים, שנכבש על ידי רוסיה ב־2014, אולם האוקראינים עדיין לא קיבלו אחריות רשמית.

ביום רביעי בלילה התרחשו פיצוצים בבסיס חיל האוויר בלבק שליד סבסטופול, אולם צילומי לוויין לא הראו נזקים כלשהם. לפני כשבועיים התפוצץ מאגר תחמושת בבסיס חיל האוויר סאקי, וההערכות הן כי יותר ממחצית ממטוסי התקיפה הרוסיים בים השחור נפגעו.

גורמים מערביים העריכו כי ההתקפות בחצי האי קרים, כ־200 ק"מ מקו החזית, גרמו לזעזוע בקרב ההנהגה הרוסית. "אוקראינה מצליחה כעת להשיג השפעות קינטיות עמוק מעבר לקווים הרוסיים", אמר אחד הגורמים בתדרוך לכלי תקשורת. "לתקריות האלה הייתה השפעה חומרית על הסיוע הלוגיסטי הרוסי, אבל חשוב מכך - הייתה לכך השפעה פסיכולוגית על ההנהגה הרוסית".

בתוך כך, נמשך המתח סביב תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה שבדרום אוקראינה, הגדולה ביותר באירופה. הסוגיה עלתה בשיחתם של נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביום שישי, בטקס לציון שחרור עיר בדרום צרפת מהכיבוש הנאצי במלחמת העולם השנייה. לפי ההודעה הצרפתית, פוטין שינה את עמדתו והביע הסכמה לביקור של צוות מטעם האו"ם בתחנת הכוח.