העיתונאי אורן נהרי שוחח היום (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב־103fm על החיסול בו נהרגה דריה דוגינה, בתו של אחד היועצים הקרובים ביותר לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, העריך מה עומד מאחורי החיסול וסיפק פרטים חדשים על הפרשה.

חשד לניסיון חיסול ברוסיה: בתו של מקורב לפוטין נהרגה בפיצוץ רכב
תיעוד רוסי: כך המתנקשת הגיעה לבתו של "המוח של פוטין"

בתוך כך, ברוסיה טוענים כי אוקראינה עומדת מאחורי החיסול למרות שאין ראיות ישירות לכך שאוקראינה או סוכניה היו מעורבים במתקפה במוסקבה על בתו של מי שמכונה "הרספוטין של פוטין", אבל תומכי פוטין בכירים מיהרו לדרוש מתקפה כוללת על קייב בתגובה להתנקשות. מומחים מעריכים כי בכל מקרה, הקרמלין ינצל את החיסול כחומר לתעמולה נגד אוקראינה. 

במקביל, דיווחים אחרים טוענים כי ייתכן שמותה של דוגינה נגרם כתוצאה מקנוניה רוסית. לפי חלק מהדיווחים, גובר החשש כי סוכני סוכנות הריגול הרוסית FSB הנאמנים לפוטין הם שביצעו את המתקפה. זאת, ברקע שמועות שהם רוצים להדיח את המנהיג הרוסי מהשלטון ובצל הזעם הגובר במוסקבה על פוטין בעקבות הדשדוש הצבאי באוקראינה, חצי שנה בדיוק לאחר הפלישה הרוסית. 

רוסיה טוענת: זו מחסלת בתו של "המוח של פוטין". צילום: רשתות חברתיות

בפתח הדברים הסביר אורן נהרי: "דריה דוגינה היא עיתונאית, שאגב עומדת בראש אתר אינטרנט השייך ליבגני פריגוז'ין. הוא איש חשוב, למה? הוא מכונה השף של פוטין, יש לו שירותי הסעדה לקרמלין, מזה הוא עשה את הונו, אבל בעיקר יש לו את קבוצת וגנר, שכירי החרב שמשמשים למטרות אפלות של רוסיה - מסוריה ועד אוקראינה".

"היא חולקת את הדעות של אבא שלה אלכסנדר דוגין, שהוא ריאקציונר דתי, שטוען שרוסיה צריכה לשלוט מהאוקיינוס השקט, מולדיווסטוק ועד דאבלין, כלומר על כל יבשת אירופה וכמובן ערכים נוצריים וכו', ונגד 'הליברליזם הפשיסטי המערבי'".

נהרי הוסיף וציין כי "היא נרצחה במטען נפץ שהונח מתחת למושב הנהג במכונית שלה, לא במכונית של אבא שלה. ההערכה הראשונית הייתה שניסו לחסל אותו, אדם שבאמת, האידאולוגיה שלו, קרובה מאוד לאידאולוגיה של פוטין".

אם ניסו לחסל אותו, למה שמו מטען במכונית שלה?
"בדיוק, כי אולי המטרה הייתה היא. עכשיו השאלה, מה קורה הלאה. ה־FSB טוען שהוא פענח את זה תוך 12 שעות. נזכיר, מדובר באותם ארגונים שעד לרגע זה לא הצליחו לפענח רציחות של מתנגדי משטר רוסיים, פה היו יעילים ומהירים, האשמה מופנית לקייב. אוקראינה מכחישה בכל תוקף, אומרת 'אנחנו לא המשטר הרוסי'".

כשנשאל כמה אמינות צריך לייחס לסרטון ששירותי הביון הרוסיים פרסמו בטלגרם הסביר נהרי כי "האמינות היא, האם אתה מאמין לשלטון הרוסי או לא, האם הם מבקשים לחפות על משהו, האם הם רוצים לסגור את זה כמה שיותר מהר, האם מדובר במבצע דגל כוזב, כלומר, אתה מאשים מישהו - כמו שהם עשו בפתיחת מלחמת החורף נגד פינלנד, הפגיזו עמדה רוסית וטענו - 'המעצמה הפינית האדירה תקפה את ברית המועצות הקטנה וחסרת הישע, אין לנו ברירה, אלא להגן על עצמנו'.

"הרוסים עשו את זה פעם אחרי פעם, עשו פרובוקציה וטענו לאורך ההיסטוריה שזו עילה למלחמה. יש גם מאבקים בתוך האליטה הרוסית, יש כאלה שלא מאושרים מההשפעה הגדולה של דוגין, יש כאלה שרוצים אולי להשתמש בזה בתור עילה להתקפות שתהיינה, כי נזכיר מחר יום העצמאות האוקראיני, מחר חצי שנה לפלישה שלא הולכת טוב".  

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm