בכיר בממשל האמריקאי אמר היום (שלישי) לוואלה! כי חזרה להסכם הגרעין תגדיל את "זמן הפריצה" של איראן לנשק גרעיני שעומד כיום על שבוע-שבועיים בלבד - לפרק זמן של לפחות חצי שנה.

באיראן טוענים: ישראל היא אחד המכשולים העיקריים במו"מ על הסכם הגרעין

בצל ההערכות כי איראן קרובה לחתימה: מערכת הביטחון מאוחדת נגד הסכם הגרעין

בכיר ביטחוני לשעבר: "בארה"ב מרגישים שישראל אשמה ביציאה מהסכם הגרעין"

"זמן הפריצה" הוא התקופה הנחוצה לאיראן לייצר מספיק אורניום מועשר לרמה גבוהה ל-90% עבור פצצת אטום אחת. לאחר הסכם הגרעין ב-2015 עמד "זמן הפריצה" של איראן על כשנה. מאז הפרישה האמריקנית מהסכם הגרעין ב-2018 איראן החלה לפתח את תכניתה הגרעינית ללא הגבלה, צמצמה את "זמן הפריצה" לשבועות בודדים. ההתקדמות בתכנית הגרעין האיראנית גרמה לכך שבהסכם הגרעין החדש אם ייחתם "זמן הפריצה" יהיה חצי שנה במקום שנה בהסכם המקורי.

הבכיר בממשל האמריקאי ציין כי במסגרת הסכם הגרעין החדש, אם ייחתם, איראן לא תוכל להעשיר אורניום לרמה שגבוהה מ-3.67% ולא תוכל לאכול יותר מ-300 ק"ג של אורניום מועשר לרמה הזו ממנה לא ניתן לייצר נשק גרעיני. ההגבלה הזו על תכנית הגרעין של איראן תימשך עד שנת 2031.

כחלק מההסכם איראן תיאלץ לוותר על כל האורניום המועשר לרמה של 20% ו-60% שבידיה. מדובר במאות קילוגרמים של אורניום מועשר לרמות האלה שיהיה צורך להוציא מאיראן או לדלל. הבכיר האמריקאי ציין כי במסגרת ההסכם כל הצנטריפוגות המתקדמות שבידי איראן באמצעותן היא מעשירה אורניום "יוסרו" כולל אלה שמופעלות במתקן ההעשרה התת-קרקעי בפורדו. עם זאת, הצנטריפוגות הללו לא יושמדו אלא יאוחסנו על אדמת איראן במחסן תחת פיקוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

כחלק מההסכם איראן לא תבצע כל פעילות של עיבוד פלוטוניום ממנו ניתן לייצר נשק גרעיני ותעצב מחדש את כור הפלוטוניום שלה באראק כך שלא ניתן יהיה לייצר ממנו חומרים לפצצה גרעינית. הבכיר האמריקאי הוסיף כי אם ייחתם הסכם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית היא תוכל לחדש את משטר הפיקוח ההדוק שלה על מתקני הגרעין של איראן, אחרי שלפני כמה חודשים הפיקוח הזה הוגבל בצורה משמעותית ע"י האיראנים.

ברקע המו"מ המתנהל על הסכם הגרעין, שר הביטחון בני גנץ צפוי להמריא ביום חמישי הקרוב לביקור ביטחוני-מדיני בארצות הברית לשיחות בנושא איראן. מדובר בביקור חריג של גנץ במפקדת פיקוד מרכז של צבא ארה"ב שנמצאת בפלורידה.

גנץ צפוי להמריא ביום חמישי לפנות בוקר, ולקיים בארצות הברית סדרת פגישות בבסיס מפקדת סנטקום בפלורידה. במסגרת זו, יקבל סקירה על ההיבטים האופרטיביים בשיתופי הפעולה בין המדינות, וכן ייפגש עם מפקד סנטקום, הגנרל מייקל קורילה. כמו כן ייפגש עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן בוושינגטון. לאחר הביקור בארצות הברית, ימריא גנץ ליפן לביקור רשמי.

בני גנץ (צילום: נעם ריבקין פנטון)
בני גנץ (צילום: נעם ריבקין פנטון)

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט קרא היום לממשל האמריקני להימנע מהסכם עם איראן. "אני קורא לנשיא ביידן ולממשל האמריקני, גם ברגע זה, בדקה ה-90, להימנע מחתימה על ההסכם עם איראן. הסכם זה יזרים כרבע טריליון דולר לקופת משטר הטרור האיראני ולזרועותיו האזוריות, ויאפשר לאיראן לפתח, להתקין ולהפעיל צנטריפוגות כמעט ללא מגבלה, בעוד כשנתיים בלבד.

"משך שנה, גם בפעמים שהדבר נראה קרוב, הצלחנו לשכנע את ידידינו בבית הלבן להימנע מכניעה לדרישות האיראניות, ואני מקווה שכך יהיה גם כעת. כך או אחרת, מדינת ישראל אינה צד להסכם, אינה מחויבת לשום מגבלה מכוח ההסכם הנרקם, ותפעל בכל הכלים למנוע התקדמות בתכנית הגרעין האיראנית".