אוקראינה מציינת היום 31 שנה לעצמאותה ושישה חודשים מאז תחילת הפלישה הרוסית לשטחה בצל חשש כבד כי הצבא הרוסי יגביר את תקיפות הטילים נגד יעדים אזרחיים, ובהם הבירה קייב.

"תתקוף מטרות אזרחיות": ארה"ב בתחזית מדאיגה לצעד הבא של רוסיה באוקראינה

לשחק באש: ה"תאונה" של רוסיה עלולה להוביל לאסון גרעיני קיצוני

בימים האחרונים התריע נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כי רוסיה "עלולה לבצע משהו גועלי במיוחד" לקראת יום העצמאות, וזאת לצד הקריאות מצד גולשים ופוליטיקאים ברוסיה לפגוע באוקראינה אחרי ששירותי הביטחון האשימו אותה באחריות לחיסולה של דריה דוגינה ביום שבת.

גם סוכנויות המודיעין האמריקאיות הזהירו מפני הגברת התקיפות הרוסיות באוקראינה, כאשר השגרירות בקייב פרסמה התרעה שבה נאמר כי "יש מידע שרוסיה מגבירה את מאמציה לתקוף תשתית אזרחית ומתקני ממשל בימים הקרובים". אלכס רודניאסקי, יועץ בלשכת הנשיאות בקייב, סיפר אתמול כי תושבים רבים עוזבים את עיר הבירה בשל החשש ממתקפה רוסית.

"אנשים מגיבים לחדשות", אמר בשיחה עם ה־BBC. "הם מנסים להבטיח שיש להם תוכניות מגירה, שהם לא צריכים להעביר זמן רב מדי ליד המרכז, סמוך למבני הממשלה". הנשיא זלנסקי איים אתמול כי ארצו תגיב בעוצמה אם הרוסים אכן יגבירו את תקיפות הטילים סביב יום העצמאות. "מה אוקראינה תעשה אם הם יתקפו את קייב? כמו עכשיו", אמר במסיבת עיתונאים שקיים אתמול בקייב עם נשיא פולין אנדז'יי דודה, "הם יכו בנו, הם יקבלו תגובה עוצמתית ואני רוצה לומר את זה כל יום, בכל יום התשובה הזו תגבר. היא תהיה חזקה יותר ויותר".

וולודימיר זלנסקי (צילום: רויטרס)
וולודימיר זלנסקי (צילום: רויטרס)

על רקע הפיצוצים האחרונים במתקנים רוסיים בחצי האי קרים, שמיוחסים לכוחות הביטחון האוקראיניים או לכוחות פרטיזנים, אמר זלנסקי כי יותר מ־750 טילי שיוט שונים שוגרו מקרים מאז תחילת המלחמה וכי הם הרסו לפחות מאה מבנים אזרחיים. הנשיא האוקראיני הפגין ביטחון ואמר כי ארצו תצליח להשתלט מחדש על חצי האי שסופח לרוסיה באופן בלתי חוקי ב־2014.

"אנחנו נביא חירות לאזרחים האוקראינים בקרים ובוודאי נשיב את הצדק לכל מי שסבלו מדיכוי ומהתעללות מצד הכובשים הרוסים, אמר. "קרים היה אוקראיני וכך הוא גם כעת. אחרי השחרור, יחד עם כל המדינה שלנו, חצי האי יהפוך לחלק מהאיחוד האירופי. אני בטוח בכך".

בתוך כך, גובר החשש כי הרוסים ינצלו את יום העצמאות האוקראיני היום כדי להתחיל במשפטי הראווה על פשעי מלחמה נגד חיילים אוקראינים ולוחמים של גדוד אזוב שנפלו בשבי במפעל הפלדה אזובסטל שבעיר מריופול, וזאת אחרי שפורסם תיעוד של כלובי פלדה גדולים שהוצבו בעיר הכבושה.

דוברת המשרד לזכויות אדם של האו"ם, רבינה שמדסאני, הזהירה כי המשפטים המתוכננים הם "השפלה ולא מקובלים. אנחנו מוטרדים מאד מהאופן שבו זה נעשה. יש תמונות בתקשורת של כלובים שנבנו באולם הפילהרמוני של מריופול, כלובים מסיביים ונראה שהכוונה היא לרסן את האסירים".

בתוך כך, על פי הערכות פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה (FJCU), שמאגדת קרוב ל־180 קהילות יהודיות ברחבי המדינה, עד כה נהרגו במלחמה באוקראינה כ־70 יהודים, כשליש מהם במריופול והיתר בקייב וביתר אזורי הלחימה. בעימות משתתפים אלפי חיילים יהודים, בהם עשרות ישראלים. בפדרציה מציינים כי "מספרי הנפגעים אינם מדויקים ועשויים להשתנות. יש בעיות תקשורת עם אנשים בעיקר בחזית, יש נעדרים והאינפורמציה לעתים לא מדויקת".