המלחמה באירופה: על רקע המשך הפלישה הרוסית לאוקראינה, משרד ההגנה הבריטי פרסם הבוקר (שבת) דו"ח מודיעין ובו פירט כי הצבא הרוסי עלול להגביר את התקיפות בחבל דונבאס, על רקע ההשערות כי אוקראינה מתכננת מתקפת נגד גדולה. כמו כן, הדו"ח חשף כי מיליציות בדלניות פרו-רוסיות, מתקדמות לעבר שדה התעופה של דונייצק. עם זאת, הדו"ח מעיד כי למרות המאמצים, הכוחות הרוסיים השיגו עד כה כמות קטנה של הישגים טריטוריאליים. 

בתוך כך, נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, התייחס אמש למצב בתחנת הכוח הגרעינית בז'פוריז'ה ואמר כי הוא נותר "מסוכן מאוד". זאת, לאחר ששניים מהכורים חוברו מחדש לרשת בעקבות שרפות שגרמו לניתוק התחנה הגדולה באירופה, בפעם הראשונה בהיסטוריה. זלנסקי הוסיף כי "האוקראינים פועלים על מנת למנוע את התרחיש הגרוע ביותר". כמו כן, על פי הדיווחים, התושבים ליד תחנת הכוח קיבלו טבליות יוד מיוחדות, על רקע החשש הגובר שהלחימה סביב המתחם תוביל לאסון.

הכור בז'פוריז'יה  (צילום: רויטרס)
הכור בז'פוריז'יה (צילום: רויטרס)

במקביל, זלנסקי הצהיר כי "העולם נמנע בקושי מאסון קרינה", כאשר החשמל למפעל נותק במשך שעות, לאחר שפרצו מספר שריפות מסביבו. בעקבות כך, צוות פקחים של האו"ם אמור להגיע לביקור חירום בתחנה. מקורות המעורים בפרטים מסרו כי הפקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אכן יגיעו בתחילת השבוע הבא לביקור. 

דו"ח המודיעין הבריטי מגיע על רקע התגברות המתקפות מצד הצבא הרוסי, בעקבות יום העצמאות האוקראיני שנחגג ביום רביעי האחרון. זלנסקי מסר כי כי לפחות 15 בני אדם נהרגו, ועוד כ-50 נפצעו במתקפה של הצבא הרוסי על תחנת הרכבת במזרח המדינה. זאת, במהלך נאום שנשא למועצת הביטחון של האו"ם. הנשיא הוסיף כי "אלו חיינו היומיים במדינה".

העיר בוצ'ה באוקראינה (צילום: רויטרס)
העיר בוצ'ה באוקראינה (צילום: רויטרס)

הנשיא האוקראיני הדגיש בפני מועצת הביטחון של האו"ם, כי קיבל מידע על כך שרוסיה פגעה ברכבת בעיירה צ'פלין, כ-145 קילומטר מערבית לדונייצק, וארבעה קרונות עלו באש". זלנסקי הוסיף כי הצבא הרוסי תוקף כעת בכמה אזורים, בהם חמלניצקי וז'יטומיר. בתוך כך, ראש מחוז חלמניצקי דרש מהאזרחים להמשיך ולשהות במקלטים, בזמן שהרקות של הצבא הרוסי ממשיכות להיות משוגרות לאזור.

במקביל, ארגון הבריאות העולמי דיווח כי כמעט 100 בני אדם נהרגו בהתקפות של הצבא הרוסי על מתקני שירותי הבריאות באוקראינה. "היו 473 התקפות מאז החלה הפלישה הרוסית לפני שישה חודשים, זה בלתי מתקבל הדעת", כך על פי הנס קלוגה, ראש ארגון הבריאות העולמי באירופה. הוא הוסיף כי לפחות 134 בני אדם נפצעו במהלך מתקפות אלו.