התקשורת באיראן דיווחה היום (ראשון) כי ארצות הברית דחתה שלוש דרישות מפתח של טהרן בהסכם הגרעין. על פי הדיווח, שהתפרסם בעיתון Jomhuriyeh Eslami, המזוהה עם האופוזיציה, חלקים מהתגובה האמריקאית הודלפו לידי התקשורת המקומית. 

העיתון הדגיש כי אם אכן הטקסט שהודלף משקף את התגובה האמריקנית, אז 16 חודשים של שיחות משא ומתן שוב הגיעו למבוי סתום ולא יהיה בקרוב טקס חתימה.

איראן וארה"ב מתקרבות להסכם? "יש פער אדיר בין השיח התקשורתי למציאות"

נאום ראש המוסד יוביל לשינוי בעמדה האמריקאית על הסכם הגרעין? בכיר לשעבר בארגון מעריך

לפי הדיווח, ממשל ביידן דחה דרישה איראנית להבטיח שחברות מערביות יבצעו עסקים עם טהרן. התגובה האמריקאית לכאורה טענה כי ארה"ב תאפשר לכל החברות, למעט אלו שנמצאות בסנקציות, לעבוד עם איראן, אך היא לא יכולה לכפות על חברות פרטיות לקיים אינטראקציה עם הרפובליקה האסלאמית.

שיחות הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)
שיחות הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)

הדרישה השנייה שנדחתה היא על כך שארה"ב תבטח חברות רב לאומיות שיעשו עסקים עם איראן לאחר ההסכם. וושינגטון הגיבה שזה מעבר לסמכויות הנשיא, וביידן יכול לתת את הבטחותיו הרשמיות רק כל עוד הוא מכהן כנשיא ולא מעבר לכך.

הדרישה האיראנית השלישית שנדחתה לכאורה קשורה ל-SWIFT, מערכת ההעברות הבנקאיות הבינלאומיות. איראן איבדה את האפשרות להשתמש במנגנון מאז 2018 כאשר ארה"ב פרשה מההסכם. ארה"ב בתגובתה אמרה שוושינגטון אינה יכולה להבטיח את חזרתה של איראן ל-SWIFT, מכיוון שהיא לא קיבלה עליה רפורמות פיננסיות שדרשו כוח המשימה לפעולות פיננסיות (FATF).