נשיא איראן, איברהים ראיסי, נשא היום (שני) נאום בו איים על ישראל והתייחס להסכם הגרעין המתגבש. בין דבריו, טען ראיסי כי איראן הגיעה לסף גרעיני, ופעלה נגד הסנקציות שהוטלו נגדה. הוא המשיך והדגיש: "לא נחזור להסכם הגרעין אם לא ייסגרו חקירות האורניום נגדנו".

דיווח באיראן: ארה"ב דחתה שלוש דרישות של טהרן בהסכם הגרעין

איראן וארה"ב מתקרבות להסכם? "יש פער אדיר בין השיח התקשורתי למציאות"

"הישות הציונית מודעת היטב לכך שאינה יכולה לתקוף את איראן, ואנו מזהירים אותם מפני קבלת כל החלטה פזיזה שעלולה לאיים על קיומם מלכתחילה", איים ראיסי בפתח דבריו, "רצח מדעני גרעין לא יגרום לנו לעצור ולא ישפיע על נחישותנו ועל דרכנו בתחום הגרעין. השגנו טכנולוגיה גרעינית למרות חמתם של רבים".

"הצלחנו להשיג השקעות זרות של חמישה מיליארד דולר למרות הצעדים של ארצות הברית ואי החזרה של הצדדים הבינלאומיים להסכם הגרעין", הוסיף, "היכולות הגרעיניות הן זכותנו ואף אחד לא יכול למנוע זאת מאיתנו. איננו מכירים בסנקציות המוטלות על נכסים איראנים בחו"ל ומבקשים לבטלם, כל מי שמטיל אמברגו על איראן אינו עומד בהתחייבויותו בהסכם הגרעין. לא נחזור להסכם הגרעין אם ימשיכו לחפש עקבות של אורניום".

מתקן הגרעין באיספהאן, איראן  (צילום: רויטרס)
מתקן הגרעין באיספהאן, איראן (צילום: רויטרס)

כאמור, במסגרת הסכם הגרעין החדש, אם ייחתם, איראן לא תוכל להעשיר אורניום לרמה שגבוהה מ-3.67% ולא תוכל לייצר יותר מ-300 ק"ג של אורניום מועשר. ההגבלה הזו על תכנית הגרעין של איראן תימשך עד שנת 2031. כמו כן, תיאלץ איראן לוותר על כל האורניום המועשר לרמה של 20% ו-60% שבידיה וכל הצנטריפוגות המתקדמות שבאמצעותן היא מעשירה אורניום "יוסרו" כולל אלה שמופעלות במתקן ההעשרה התת-קרקעי בפורדו. עם זאת, הצנטריפוגות הללו לא יושמדו אלא יאוחסנו על אדמת איראן במחסן תחת פיקוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.