בעולם הגיבו הבוקר (רביעי) למותו של מיכאיל ג'ורבצ'וב, המנהיג האחרון של ברית המועצות שהלך אמש לעולמו בגיל 91. נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, אמר כי "יחד עם הנשיא רייגן, גורבצ'וב פעל להפחתת מלאי הנשק הגרעיני, פעולה שגררה אנחת רווחת בעולם כולו".

מיכאיל גורבצ'וב, נשיאה האחרון של ברית המועצות, הלך לעולמו בגיל 91

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, ספד גם הוא באומרו: "גורבצ'וב היה מנהיג יחיד מסוגו, ששינה את פני ההיסטוריה. העולם איבד תומך בלתי נלאה בשלום, אני עצוב בעקבות לכתו".  

מטעמה של נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, נמסר: "לגורבצ'וב היה חלק משמעותי בהפלת מסך הברזל, מה שעזר לפתוח את הדרך לאירופה חופשית..המורשת שלו לא תישכח". 

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הגיב: "שולח את תנחומיי בעקבות מותו של מיכאיל גורבצ'וב, איש של שלום שהחלטותיו סללו את הדרך לחופש של אזרחי רוסיה". 

בתוך כך, עורך חדשות החוץ, אורן נהרי, התראיין אצל גולן יוכפז וענת דוידוב בתכניתם ב-103FM וסיפר על המדינאי הסובייטי, שהיה "מוערך הרבה יותר מחוץ למולדתו מאשר בתוכה", כך לדבריו. "הוא עלה לשלטון ב-1985, אחרי שנה וחצי בה התחלפו שלושה מנהיגים מהדור הישן, וכדאי לזכור - הוא פטריוט, הוא אהב את ארצו. הוא בא לתקן אותה, הוא ידע שהמערכת בקריסה טוטאלית, הוא היה מעוניין בשיפור המצב, בעיקר הכלכלי, הוא ידע שהייצור של בריתה מועצות קטסטרופה, על כן הוא אמר 'נתקן'. הם בהחלט רצו בכך, מה שהם לא רצו זה מה שבא בעקבותיה, שבסוף שנות ה־80 האימפריה התפרקה".

נהרי פירט: "כל המדינה הגדולה, כל הגוש הקומוניסטי, ואחריו ברית המועצות עצמה, מתפוררים. מקומות שהיו חלק מהמולדת, מקומות שבהם רוסים יצאו לפנסיה, פתאום הם בחו"ל - אזרחים סוג ב'. המשכורות התדרדרו, הפנסיות, וכמובן אחר כך ברוסיה המשיכה ההתדרדרות הזו ובזה האשימו את גורבצ'וב. במידה רבה הוא היה נביא שלא בעירו".

לשאלה עד כמה פוטין הוא התיקון של גורבצ'וב, השיב עורך חדשות החוץ ש"פוטין הוא התיקון של גורבצ'וב במובן מסוים. פוטין רוצה להחזיר את רוסיה, לא את ברית המועצות. גם היום מרבית הרוסים לא מעוניינים לחזור ולשלוט ישירות על הרפובליקות המוסלמיות במרכז אסיה, הם כן רוצים כמובן שהן תהיינה צייתניות עבור רוסיה. הם רוצים את רוסיה הגדולה. פוטין מבחינתם הוא התיקון במובן של החזרת הגאווה הלאומית", אמר. "גורבצ'וב מבחינתם התרפס מדי בפני המערב, הוא הסכים להסכמים להפחתת הנשק הגרעיני, חיבל בצבא לשיטתם, הביא לכך שברית המועצמות, המעצמה מטילת האימה, הפכה להיות רוסיה הכושלת, ופוטין מחזיר אותם אל קדמת הבמה להיות מעצמה כלל עולמית".

נהרי הסביר כיצד אדם שנוי במחלוקת זכה בכל זאת להאריך ימים ברוסיה. "בסופו של דבר לא הייתה לו עוצמה פוליטית. להתנקש בו זה היה דבר שמעורר בעיות אדירות שפוטין לא מעוניין בהם, כי הוא סמל", ציין. "לא ראית אותו עומד בראש הפגנות במוסקבה, מופיע בטלוויזיה ואומר לעם להתנגד לפוטין, הוא אמר בשקט שפוטין מחבל במורשת שלו אבל הוא לא יצא נגדו בגלוי. היה סוג של דיל שקט, אני לא מאמין שדיל במובן שנפגשו. נתנו לו למות בשקט". 

בכל הנוגע לעליית יהודים מברית המועצות בתקופתו של גורבצ'וב, נהרי ענה ש"צריך לזכור שברית המועצות מתפרקת ב־1991 וחלק גדול מהעלייה הגיע אחר כך. חלק גדול מהעולים של אמצע שנות ה־90, זה בעצם בזמן שילצין הפך להיות נשיא רוסיה. נכון שהתהליכים האלה התחילו כי באמת זה חלק מהדמוקרטיזציה, חלק מזה של לתת ליהודים לצאת, כי היו גם תיקונים". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM