משרד המשפטים האמריקאי מסר היום (שלישי) כי מסמכים סודיים ומסווגים של ממשלת ארה"ב "ככל הנראה הוסתרו והוסרו" מחדר אחסון באחוזת טראמפ מאר-א-לאגו, זאת כחלק ממאמץ "להפריע" לחקירת ה-FBI על האופן הלקוי והפלילי לכאורה בו טיפל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בחומרים מסווגים. 

"סיכון פוטנציאלי": קהילת המודיעין האמריקאית בצעד חריג נגד טראמפ
הפשיטה על אחוזת טראמפ: "חלק מהמסמכים המסווגים עלולים לסכן אזרחים"
מעל 300 מסמכים מסווגים: פרטים חדשים על החומרים שנמצאו אצל טראמפ

פשיטת סוכני ה-FBI על בית הנופש של טראמפ. רויטרס

לפי משרד המשפטים, יותר מ-320 מסמכים מסווגים נמצאו כעת ממאר-א-לאגו, כולל יותר מ-100 בחיפושים של ה-FBI בתחילת החודש. פרסום המסמכים מחזק את עמדת משרד המשפטים לפיה טראמפ הסתיר חומר מסווג במאר-א-לאגו, ונועד למנוע את מאמציו של הנשיא לשעבר להתערב ולהפריע לחקירה הפדרלית שהובילה לחיפוש באתר הנופש שלו בפלורידה. 

לפי משרד המשפטים, טראמפ מסר "נרטיב לא שלם ולא מדויק" בדיונים האחרונים בבית המשפט על החיפוש במאר א-לאגו. "הממשלה מספקת להלן ציטוט מפורט של העובדות הרלוונטיות, כדי לתקן את הנרטיב הלא שלם והלא מדויק שנמסר בדיונים", כתבו התובעים.

התובעים הציגו הפרכה חזקה של הביקורת על החיפוש חסר התקדים של ה-FBI במעונו של נשיא לשעבר, והראו בבירור כיצד טראמפ לא החזיר עשרות מסמכים מסווגים - גם לאחר שעורך דינו העיד כי סיפק את כל החומר המסווג שברשותו.

תמונה בעמוד האחרון של התיק המראה מסמכים מסווגים זרוקים על רצפת משרדו של טראמפ - מלאים בסימנים מסווגים כמו "HCS", או מקורות חסויים אנושיים - הבהירה עד כמה החומר שטראמפ לקח היה רגיש.

בנוסף, טענו התובעים כי מסמכים מסוימים הוסרו ככל הנראה מחדר אחסון לפני שעורכי דינו של טראמפ בחנו את המקום כדי להעביר את המסמכים המסווגים בהתאם לדרישת בית המשפט מחודש מאי האחרון. ציר הזמן קריטי לצורך הוכחת עמדתם, מכיוון שעורכי דינו של טראמפ אמרו מאוחר יותר לחוקרים שהם חיפשו באזור האחסון ושכל המסמכים המסווגים טופלו.

"בידי הממשלה ראיות לכך שסביר להניח שרשומות ממשלתיות הוסתרו והוסרו מחדר האחסון וכי ככל הנראה ננקטו מאמצים כדי לחסום את החקירה של הממשלה", כתבו התובעים. "זה כלל ראיות המצביעות על כך שקופסאות שהיו בעבר בחדר האחסון לא הוחזרו לפני בדיקת היועץ".

טראמפ מצידו טען כי זכויותיו החוקתיות הופרו וכי חלק מהמסמכים שנתפסו מוקדם יותר החודש מכילים חומר המכוסה בחסיון. מנגד, פקיד בכיר במשרד המשפטים טוען שהחוקרים הפדרליים היו מוגבלים במה שהם יכולים להסתכל עליהם בעת ביקור באתר הנופש ביוני - בניגוד לנרטיב של צוות טראמפ על שיתוף פעולה מוחלט.

מאז החיפוש ב-8 באוגוסט, מספר מסמכים סודיים של בית המשפט בעבר שהגיש משרד המשפטים כדי לקבל את הצו פורסמו באופן חלקי, בין השאר בגלל הצעה לשקיפות שהוגשה לבית המשפט על ידי כמה ארגוני תקשורת, כולל CNN. אותם מסמכים ערוכים חשפו כי החיפוש היה קשור לחקירת משרד המשפטים על הפרה לכאורה של חוק הריגול, טיפול שגוי פלילי במסמכים ממשלתיים ושיבוש מהלכי משפט.

על פי תצהיר של ה-FBI שפורסם בשבוע שעבר, סקירת ה-FBI של 15 קופסאות שאוחזרו על ידי הארכיון הלאומי ממאר-א-לאגו בינואר מצאו 184 מסמכים הנושאים סימוני סיווג - חלקם זוהו כמסמכים ממשלתיים רגישים במיוחד. עורך דינו של טראמפ ביקש שה-FBI יגיע לאתר הנופש כדי לאסוף את המסמכים לאחר שצוות טראמפ קיבל זימון של חבר מושבעים במאי לבקשת כל חומר מסווג, לפי משרד המשפטים.

התובעים גם ערערו את הטענות של טראמפ ובעלי בריתו כי הנשיא לשעבר הסיר את סיווג החומרים המדוברים. "בעת המצאת המסמכים, לא היועץ ולא האפוטרופוס טענו שהנשיא לשעבר ביטל את סיווג המסמכים או טען כל טענה לחסיון ביצועי", נכתב בתיק. "במקום זאת, היועץ טיפל בהם באופן שמרמז כי היועץ סבור כי המסמכים מסווגים: ההפקה כללה מעטפה אחת של Redweld, עטופה כפולה בסרט, המכילה את המסמך".

"עם זאת, היועץ המשפטי של הנשיא לשעבר אסר במפורש על אנשי ממשלה לפתוח או להסתכל בתוך כל אחת מהארגזים שנותרו בחדר האחסון, ולא נתן הזדמנות לממשלה לאשר שלא נותרו מסמכים עם סימוני סיווג", אמר משרד המשפטים.