המלחמה באירופהבצל המשך הפלישה הרוסית לאוקראינה, פקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הגיעו לתחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה לאחר שדווח כי מספר טילים פגעו בה. בתוך כך, רשת "אל-ערביה" פרסם הערב (שבת) כי נשיא המועצה האירופית, שארל מישל, הזהיר מסכנה באזור והצהיר כי "רוסיה מעמידה את העולם כולו בפני סכנה גרעינית".

כמו כן, מישל הדגיש כי על הפקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית צריכים להישאר בתחנה זו. דבריו מגיעים לאחר שבקרמלין הדיעו כי התחנה תפסיק לפעול "עקב הלחימה המתמשכת". במקביל, 14 פקחים בינלאומיים הגיעו ביום חמישי האחרון לאתר, בליווי מנכ"ל הסוכנות, רפאל גרוסי, לאחר עיכובים רבים עקב הפיצוצים באזור, וערכו סיורים ובדיקות. המפעל, שנמצא על הגדה הדרומית של נהר דניפרו, המפריד בין כוחות רוסים ואוקראינים במרכז דרום המדינה, מספק לאוקראינה יותר מ-20% מצרכי החשמל שלה.

צבא רוסיה באוקראינה (צילום: רויטרס)
צבא רוסיה באוקראינה (צילום: רויטרס)

בתוך כך, משרד ההגנה הרוסי חשף כי בכוונת הפנטגון להעביר תוכניות נשק ביולוגי מאוקראינה למדינה אחרת. כמו כן, ציין משרד ההגנה כי הדבר "מהווה איום על הביטחון הצבאי של רוסיה". ברוסיה טענו כי האמריקאים יעבירו את התוכניות לכמה ממדינות ברית המועצמות לשעבר ומדינות אירופיות אחרות, כמו בולגריה, צ'כיה ומדינות הים הבלטי. 

בנוסף, איגור קירילוב, מפקד כוחות ההגנה הכימיים והביולוגיים של רוסיה, הוסיף כי "ביוזמת הפדרציה הרוסית, תתקיים פגישה של המדינות החברות באמנת איסור הפצת הנשק הביולוגי, כדי לדון באי הציות של ארה"ב ואוקראינה, לטענתו. קירילוב הוסיף כי "המדינות הפרו את סעיפים 1 ו-4 לאמנה, וזה יוצג בהמשך".

העיר בוצ'ה באוקראינה (צילום: רויטרס)
העיר בוצ'ה באוקראינה (צילום: רויטרס)

חילופי ההאשמות בין רוסיה למערב, מגיעים על רקע החשש ממשבר אנרגיה נרחב באירופה. זאת, כאשר  שרי אוצר ממדינות ה-G7 - ארצות הברית, יפן, קנדה, גרמניה, צרפת, איטליה ובריטניה - הודיעו אמש כי יאסרו על סחר והובלה ימית של נפט גולמי ומוצרי נפט נוספים המגיעים מרוסיה ברחבי העולם, במידה ויהיו משווקים מעל תקרת מחיר שתיקבע. "המחיר המקסימלי ייקבע על ידי קואליציה רחבה של מדינות בהמשך", נמסר בהצהרה משותפת של שרי האוצר.

המהלך מגיע בשל רצון מדינות ה-G7 לנסות ולצמצם את יכולתה של מוסקבה לממן את מלחמתה באוקראינה מבלי לעורר יתר על המידה את האינפלציה העולמית. מאז תחילת יולי, מחירי הנפט העולמיים ירדו בכ-18%, אך הם עדיין גבוהים בכ-20% ממה שהיו לפני שנה. אולם, רוסיה איימה להשיב על כך באיסור גורף של ייצוא נפט לכל המדינות שיתמכו בהחלטה. "פשוט לא נספק נפט לחברות או מדינות כאלה ואחרות שמטילות עלינו מגבלות", אמר סגן ראש הממשלה הרוסי אלכסנדר נובאק.