לאחר ההתקדמות במשא ומתן על הסכם הגרעין בין איראן למעצמות המערב, נראה כי הצדדים הגיעו למבוי סתום, לאחר שהאמריקאים כינו את התשובה האיראנית כ"צעד אחורה". בתוך כך, יועץ צוות המשא ומתן האיראני להסכם הגרעין, מוחמד מרנדי, התראיין הבוקר (ראשון) לערוץ "אל-ג'זירה" הקטארי והצהיר כי "איראן תהיה סבלנית. היא לא תקבל אי בהירות או פרצות בהסכם, החורף מתקרב והאיחוד האירופי עומד בפני משבר אנרגיה משתק".

בתוך כך, מרנדי נשאל בריאיון מה יקרה במידה והשיחות על חידוש הסכם הגרעין משנת 2015, יכשלו. מרנדי השיב כי "אני חושב שזה יהיה קשוח עבור האירופים יותר מכל אחד, החורף מתקרב ומזג האוויר יהיה קשה יותר, ויהיה גם משבר כלכלי בעקבות משבר אנרגיה חמור. איראן רוצה לחתום על ההסכם, והיא גם צריכה אותו. האמריקאים יודעים שיהיו להם בעיות פנים אם משבר האנרגיה יימשך".

שיחות להצלת הסכם הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)
שיחות להצלת הסכם הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)

כמו כן, יועץ צוות המשא ומתן האיראני להסכם הגרעין, הוסיף כי "איראן לא תעזוב את השולחן, למרות ביטול ההסכם משנת 2015, ולאחר שארה"ב תחת הנשיאים לשעבר, ברק אובאמה ודונלד טראמפ, הפרה באופן שיטתי את ההסכם והפעילה לחץ מרבי על אזרחים חפים מפשע, ונשיא ארה"ב כיום, ג'ו ביידן, עד היום ממשיך את המדיניות של טראמפ. זה למה איראן רוצה לוודא שאין פרצות בהסכם לפני שההסכם יוכל להיחתם באופן סופי. 

כאמור, טהרן הגישה את תגובתה האחרונה במסגרת המשא ומתן המתמשך להשבת הסכם הגרעין עם המעצמות, אך ארה"ב טענה כי מדובר בצעד לאחור ו"בכלל לא מעודד". התגובה השלילית של ממשל ביידן מעידה כי תחייתו של הסכם הגרעין מ-2015 אינה קרובה, למרות שיחות של כשנה וחצי. 

"אנחנו בוחנים את התגובה של איראן, אבל השורה התחתונה היא שהיא בכלל לא מעודדת", אמר בכיר בממשל ביידן לעיתון. הפקיד סירב למסור פרטים על מה שהאיראנים הציעו, אך הוסיף, "בהתבסס על תשובתם, נראה שאנחנו מתקדמים אחורה". דיפלומט אירופי הסכים להערכה השלילית הזו ואמר שהתגובה האיראנית נראית "שלילית ולא סבירה".