בזמן שהמשא ומתן בין איראן וארצות הברית לקראת חזרה להסכם הגרעין ממשיך להתעכב, עיתון "הוול סטריט ג'ורנל" דיווח הערב כי בממשל ביידן תדרכו את ישראל בנוגע לפרטי המו"מ ואפשרו להם להביע את עמדתם נגד ויתורים שונים של האמריקאים, מה שהוביל את ארה"ב לנקוט בזהירות רבה יותר. על פי הדיווח, בארה"ב ובישראל "מבינים היטב את העמדות של כל אחד מן הצדדים". כמו כן, על פי הדיווח, בארה"ב מרגישים כי הלחץ בנושא האיראני מצד ישראל מעלה הילוך "בגלל הבחירות".

בנוסף, "הוול סטריט ג'ורנל" דיווח כי אחת מנקודות המחלוקת בין ישראל וארה"ב היא האמירות של הפוליטיקאים הישראלים הנוגעות להסכם הגרעין, אשר לטענת גורם אמריקאי מגיעות בגלל סבב הבחירות הנוכחיות ואינן מוסיפות שקט לארה"ב. לטענת האמריקאים, אמירותיו של בנימין נתניהו נגד הממשלה ואופן טיפולה בנושא האיראני, הובילו את יאיר לפיד וממשלתו לבקר באופן פומבי את ההסכם, תוך שהם מנסים לדחוף להקשחת העמדות אמריקאיות בהסכם הגרעין, לצד התעקשות על חופש ישראלי לתקוף מטרות איראניות לאחר החתימה על ההסכם.

רה''מ לפיד שוחח עם ג'ו ביידן על הסכם הגרעין (צילום: ללא)
רה''מ לפיד שוחח עם ג'ו ביידן על הסכם הגרעין (צילום: ללא)

על פי פקידים אמריקאיים, שצוטטו ב"וול סטריט ג'ורנל", ההסכם החדש אמור לצמצם באופן משמעותי את תכנית הגרעין האיראנית, לחייב אותה להסיר מאות צנטריפוגות מתקדמות המייצרות אורניום מועשר וכן לוותר על רוב המלאי של אורניום מועשר אותו היא מחזיקה. לטענת "הוול סטריט ג'ורנל", הצעדים נועדו להרחיק את איראן מנשק גרעיני לטווח זמן של בין חצי שנה לשבעה חודשים.

עם זאת, על פי גורמים ישראלים המוזכרים בדיווח, ישראל רואה בהסכם הגרעין מתן לגיטימציה לאיראן לפתח ארסנל גרעיני וטוענת כי "רק איום צבאי לצד סנקציות קשות יאלץ את איראן לוויתורים גדולים בהסכם". בימים האחרונים, כך על פי הדיווח, הממשלה הישראלית העלתה את רף הלחץ על האמריקאים, כולל ביקורו של שר הביטחון בני גנץ בוושינגטון בשבוע שעבר.

הגורמים הישראלים, על פי הדיווח, מקפידים שלא לנקוט בטרמינולוגיה ובשיטת הלחץ אותה הפעיל נתניהו בשנת 2015 על מנת "לא ללכת רחוק מדי עם הלחץ המופעל. להיות חלק מהתהליך מבלי להרוס את מערכת היחסים עם האמריקאים". על פי הדיווח, בשיחת הטלפון שהתקיימה בין ביידן ללפיד ביום רביעי, הנשיא האמריקאי הבטיח כי יתנגד לוויתורים מסויימים אותם איראן דורשת בהסכם ואליהם ישראל מתנגדת. על פי גורם ישראלי, ביידן אף הסכים להתנגד למאמצי איראן לסיים את חקירת סבא"א.