עידן חדש בממלכה המאוחדת: ליז טראס, שרת החוץ הבריטית, נבחרה היום (שני) באופן רשמי למחליפתו של בוריס ג'ונסון בראשות הממשלה. היא הפכה לאישה השלישי אי פעם שמכהנת כראש ממשלת בריטניה - אחרי מרגרט תאצ'ר ותרזה מיי.

זאת, לאחר שזכתה ברוב של 57.4 אחוזים מהקולות. לאחר ניצחונה, אמרה טראס כי תנהל את המדינה כשמרנית: "מתכוונת לקיים את מה שהבטחנו לבוחרים ב-2019". עוד הוסיפה ראש הממשלה הנבחרת כי היא תקצץ במיסים, תוביל להורדת מחירי החשמל והגז, ותעבוד על מנת להביא לניצחון ב-2024. 

ג'ונסון הודיע על התפטרותו: "תהליך בחירת מנהיג חדש צריך להתחיל עכשיו"
תם הטקס: עלייתו ונפילתו של בוריס ג'ונסון כראש ממשלת בריטניה
פארטי-גייט, אי-אמון ועזיבת אנשי סגל: השנה הקשה של בוריס ג'ונסון

ראש ממשלת בריטניה, ליז טראס (צילום: רויטרס)
ראש ממשלת בריטניה, ליז טראס (צילום: רויטרס)

ליז נחשבה כבר מהתחלה למועמדת המובילה בפריימריז, כאשר המועמד השני היה שר האוצר הקודם, רישי סונאק. ראש הממשלה יאיר לפיד בירך את טראס על בחירתה לראש ממשלת בריטניה ואמר: "המדינות שלנו הן בעלות ברית שנים ארוכות. המחויבות שלנו לחירות וכן החזון המשותף שלנו לעתיד טוב יותר - הם שמאחדים בינינו. אני מצפה להמשיך ולעבוד יחד למען המדינות שלנו, למען הביטחון שלנו".

הבחירות הפנימיות במפלגה הוכרזו לאחר שראש הממשלה בוריס ג'ונסון נכנס ללחצים הרבים - והחליט להתפטר מתפקידו, זאת בעקבות מספר שערוריות אליהן שמו נקשר, בהן מסיבות הקורונה. הקריירה הפוליטית של ג'ונסון הוגדרה ברצף של שערוריות שרד כנגד כל הסיכויים, אך גם נפילתו מהשלטון הייתה מלאה בדרמה ומחלוקות כמו עלייתו.

"ברור כעת שהמפלגה השמרנית רוצה מנהיג חדש וראש ממשלה חדשה, התהליך של בחירת מנהיג כזה מתחיל עכשיו. ולפי ציר הזמן זה צריך לקרות בשבוע הבא. מודה לכל המצביעים שלנו. רציתי למסור את ההודעה הזאת באופן אישי, לא כי רציתי אלא כי זו המחויבות שלי עבורכם. יצאנו מהסגרים של הקורונה, עמדנו מול פוטין. אני אגיד עכשיו לאוקראינים - אנחנו ממשיכים לגבות את המאבק שלכם", אמר אז ג'ונסון. 

בוריס ג'ונסון מודיע על התפטרותו מתפקיד ראש ממשלת בריטניה (רויטרס)

"בימים האחרונים ניסיתי לשכנע את העמיתים שלי שלא נכון לשנות ממשלה, כשהשגנו כל כך הרבה, ובתקופה כל כך מורכבת כלכלית", הוסיף, "למנהיג החדש - אני אתן לך כמה תמיכה שאפשר. לציבור הבריטי - אני יודע שיהיו המון אנשים שיחושו הקלה, וכמה שלא יהיו מרוצים. מעל להכל אני רוצה להודות לציבור הבריטי על הזכות הענקית שנתתם לי, אני רוצה שתדעו שמעתה ועד שיהיה ראש ממשלה חדש, האינטרס שלכם יישמר והממשלה תמשיך לפעול עבורכם. אני יודע שאפילו אם דברים נראים שחורים עכשיו, העתיד שלנו ביחד הוא וורוד", סיכם.