המודיעין האמריקאי טוען כי רוסיה קנתה מיליוני פגזי ארטילריה ורקטות מקוריאה הצפונית, כך דווח היום ה"ניו יורק טיימס". החשיפה מגיעה ימים לאחר שרוסיה קיבלה משלוחים ראשוניים של מל"טים מתוצרת איראן, שלחלקם לפי גורמים אמריקאים יש בעיות מכניות. גורמים בממשל האמריקאי אמרו כי החלטתה של רוסיה לפנות לאיראן, וכעת לקוריאה הצפונית, היא סימן לכך שהסנקציות ובקרות הייצוא שהטילו ארצות הברית ואירופה פוגעות ביכולתה של מוסקבה להשיג אספקה ​​לצבאה.

דיווח ערבי: רוסיה דרשה מאיראן לסגת מעמדות בסוריה בשל התקיפות הישראליות

ארצות הברית סיפקה מעט פרטים על סוג הנשק, העיתוי או הגודל של המשלוח, ואין עדיין דרך לאמת את המכירה. גורם רשמי אמריקאי אמר כי מעבר לרקטות קצרות טווח ופגזי ארטילריה, רוסיה צפויה לנסות לרכוש ציוד צפון קוריאני נוסף בהמשך הדרך.

"הקרמלין צריך להיבהל שהוא צריך לקנות משהו מקוריאה הצפונית", אמר מייסון קלארק, ראש צוות רוסיה במכון לחקר המלחמה.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

צבא רוסיה באוקראינה (צילום: רויטרס)
צבא רוסיה באוקראינה (צילום: רויטרס)

לפני פלישת רוסיה לאוקראינה, הבית הלבן החל לבטל את הסיווג של דיווחים מודיעיניים על התוכניות הצבאיות של מוסקבה, ואז נחשף הנ"ל, תחילה לבעלי ברית באופן פרטי ולאחר מכן לציבור. לאחר מכן הממשלה האמריקאית שוב החלה לבטל את סיווג המידע כדי להדגיש את המאבקים של הצבא הרוסי, כולל המודיעין האחרון על רכישת מל"טים איראניים והבעיות של הצבא הרוסי בגיוס חיילים.

סנקציות כלכליות רחבות, לפחות עד כה, לא פגעו ברוסיה. מחירי האנרגיה, שהונעו על ידי הפלישה, מילאו את האוצר שלה ואפשרו למוסקבה להקהות את הנשורת של הבנקים שלה, המנותקים ממימון בינלאומי ומיצוא וייבוא. הסנקציות נגד אוליגרכים רוסיים בודדים גם לא הצליחו לפגוע בכוחו של הנשיא ולדימיר פוטין.

גורמים אמריקאים אמרו שכאשר מדובר ביכולתה של רוסיה לבנות מחדש את צבאה, הפעולות הכלכליות של אירופה וארצות הברית היו אפקטיביות. סנקציות אמריקאיות ואירופיות חסמו את יכולתה של רוסיה לקנות נשק או אלקטרוניקה כדי לייצר אותו.

מוסקבה קיוותה שסין תהיה מוכנה להתנגד לפיקוח הייצוא ולהמשיך לספק לצבא הרוסי, אבל בימים האחרונים אמרו גורמים אמריקאים שבעוד שסין הייתה מוכנה לקנות נפט רוסי בהנחה, בייג'ין, לפחות עד כה, כיבדה את בקרות הייצוא המכוונות לצבא מוסקבה ולא ניסתה למכור ציוד צבאי או רכיבים. כאשר רוב המדינות צועדות בזהירות מול הלחץ האמריקאי, רוסיה מיקדה את העסקה שלה באיראן ובקוריאה הצפונית.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפסגה בטהרן (צילום: רשתות ערביות)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפסגה בטהרן (צילום: רשתות ערביות)

גם איראן וגם קוריאה הצפונית מנותקות במידה רבה מהמסחר הבינלאומי הודות לסנקציות האמריקאיות ובינלאומיות, כלומר לאף אחת מהמדינות אין הרבה מה להפסיד על ידי קיצוץ עסקאות עם רוסיה. כל עסקה לרכישת נשק מקוריאה הצפונית תהיה הפרה של החלטות האו"ם שמטרתן לבלום את הפצת הנשק מפיונגיאנג.

עם זאת, לא ברור עד כמה הרכישה מקוריאה הצפונית קשורה לפיקוח על היצוא. אין שום דבר שקשור להיי-טק בפגז ארטילרי באורך 152 מילימטר או רקטה בסגנון קטיושה שקוריאה הצפונית מייצרת, אמר פרדריק וו. קגן, מומחה צבאי במכון האמריקאי לאנטרפרייז.

גורם רשמי אמריקאי אמר שההסכם החדש עם קוריאה הצפונית מראה על הייאוש במוסקבה. קגן אמר שהפנייה לקוריאה הצפונית היא סימן לכך שלכאורה רוסיה אינה מסוגלת לייצר את החומר הפשוט ביותר הדרוש למלחמה.

"הסיבה היחידה שהקרמלין צריך לקנות פגזי ארטילריה או רקטות מקוריאה הצפונית או מכל אחד היא בגלל שפוטין לא היה מוכן או לא הצליח לגייס את הכלכלה הרוסית למלחמה אפילו ברמה הבסיסית ביותר", אמר קגן.

הגבלת שרשרת האספקה ​​הצבאית של רוסיה היא חלק מרכזי באסטרטגיה האמריקאית להחליש את מוסקבה, במטרה לפגוע הן במאמץ המלחמתי שלה באוקראינה והן ביכולת העתידית שלה לאיים על שכנותיה.