החיפוש שערכו בחודש שעבר חוקרי ה-FBI במעונו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ במאר-א-לאגו שבפלורידה ממשיך לעורר סערה, זאת בשל המסמכים המסווגים שנמצאו במקום, על פי הדיווחים השונים. הוושינגטון פוסט דיווח במהלך הלילה (בין שלישי לרביעי) כי אחד המסמכים שאותרו במהלך החיפוש, הוא כזה המתאר את יכולות ההגנה של ממשלה זרה, לרבות את יכולותיה הגרעיניות. גורמים המעורים בפרטים ששוחחו עם העיתון ציינו כי התגלית העלתה חששות רבים בקרב גורמי מודיעין אמריקאים מודאגים.

"מסמכים מסווגים שנמצאו באחוזה של טראמפ הוסתרו והוסרו כדי לשבש את חקירת ה-FBI"
הפשיטה על אחוזת טראמפ: "חלק מהמסמכים המסווגים עלולים לסכן אזרחים"
מעל 300 מסמכים מסווגים: פרטים חדשים על החומרים שנמצאו אצל טראמפ

עוד דווח כי חלק מהממסכים שאותרו מפרטים את הפעילות הסודית ביותר של ארצות הברית, ומדורגים ברמת סודיות כל כך גבוהה, שגורמי ביטחון לאומי רבים נותרו באפלה בכל הנוגע למסמכים ולתוכנם. למעשה, היחידים שיכלו לתת גישה לגורם כלשהו למסמכים הללו - הם הנשיא, כמה מחברי הקבינט הבכירים ביותר שלו או פקידים הקרובים לדרגה זו.

כאמור, גישה למסמכים הללו דורשת, לצד הסיווג הביטחוני, גם אישור מיוחד. במקרים מסוימים, כמה עשרות גורמי ממשל מורשים לדעת על קיומו של מבצע מסוים. מסמכים מהסוג הזה נשמרים כמעט תמיד כשהם נעולים, רוב הפעמים במתקן מיוחד, עם קצין מיוחד למעקב קפדני אחר מיקומם. עם זאת, על פי הדיווחים, המסמכים הללו אוחסנו באחוזתו של הנשיא לשעבר, ברמת אבטחה לא ברורה, יותר משנה וחצי לאחר שסיים את תפקידו.

על פי הפרסום, המסמכים הללו כוללים מידע על מוכנותה הגרעינית של ממשלה זרה. הגורמים ששוחחו עם הוושינגטון פוסט לא פירטו מיהי המדינה המדוברת, היכן נמצאו המסמכים באחוזה או פרטים כלשהם על אחת מחקירות הביטחון הלאומי הרגישות ביותר של משרד המשפטים.

המסמכים שנמצאו באחוזה של טראמפ (צילום: REUTERS/Jim Bourg)
המסמכים שנמצאו באחוזה של טראמפ (צילום: REUTERS/Jim Bourg)

כריסטופר קיס, עורך דינו של טראמפ, דחה את הטענות בנושא הדלפת הפרטים הללו, ואמר: "הדברים הללו יימשכו ללא כבוד להליך או התייחסות לאמת האמיתית. ה לא משרת היטב את האינטרסים של הצדק. יתרה מכך, נרשמה פגיעה באמון הציבור במערכות. דרך הפעולה האחראית כאן תהיה שמישהו - כל אדם - בממשלה יפעל במנהיגות ובקרה מסוימים". לדבריו, בית המשפט סיפק דרך פעולה הגיונית, שאינה כוללת הדלפת מידע סלקטיבי, בלתי ניתן לאימות ומטעה. "אין סיבה לסטות מהנתיב הזה, אם המטרה היא, כפי שצריכה להיות, מציאת פתרון רציונלי לבעיית אחסון מסמכים - שיצאה מכלל שליטה", הוסיף.

במשרד המשפטים האמריקאי וב-FBI סירבו להגיב לדיווח. במקביל, בלשכת המודיעין הלאומי עורכים כעת דיון הערכת סיכונים, כדי להצליח ולקבוע את רמת הנזק הפוטנציאלי שנגרם כתוצאה מהוצאת המסמכים המסווגים הללו ממשמורת המדינה. 

גורם המעורה בפרטים ציין כי "כאשר החוקרים החלו לעיין במסמכים שאותרו בחודש שעבר בארון האחסון של המועדון, במעונו של טראמפ, ובמשרדו - נבהלו. לדבריו, הם נתקלו ברישומים בעלי רמוות סיווג גבוהה כל כך, שאפילו חלק מבכירי ממשל ביידן בתחום הביטחון הלאומי לא היו מורשים לבחון אותם. אחד המסמכים הממשלתיים רמז לעובדה זו, כאשר נכתב בו כי סוכני ה-FBI והתובעים החוקרים את הפרשה לא היו מורשים תחילה לעיין במסמכים הללו".