הממלכה הבריטית נשטפה אמש (חמישי) בדמעות לאחר היוודע דבר מותה של המלכה אליזבת השנייה. כעת, בממלכה נערכים לעשרת הימים הקרובים, אשר לאחריהם יערך מסע הלוויה של המלכה. הבוקר (שישי) פרסמו בבריטניה את הלו"ז המלא ליום הראשון לאחר מותה של המלכה.

בתוך כך, בבריטניה הכריזו מעט לאחר השעה 12:00 בצהריים כי באופן רשמי המדינה נכנסה אל תוך תקופת ימי האבל. בשעה 15:00 שעון ישראל נפתח מטח כבוד שכלל 96 יריות כמספר שנותיה של המלכה, ובשעה 20:00 צפוי צ'ארלס לשאת נאום לאומה, לראשונה כמלך.

צפו בשידור ישיר במתרחש בלונדון:

יום המוות, הידוע גם כ-D-DAY: ההודעה על מותה של המלכה נמסרה ישירות לראש הממשלה אליזבת טראס מפיו של המזכיר האישי של המלכה. רק לאחר עדכונם של בכירים נוספים נמסרה ההודעה לציבור. דגלי הממלכה ירדו לחצי התורן ואתרים ממשלתיים יציגו באנר בצבע שחור לאות אבל.

על פי המסורת, רה"מ היא הראשונה למסור הצהרה לאחר מותה של המלכה. ההודעה בדבר המוות אף תתלה על גדרות ארמון בקינגהאם על פי המסורת. המלך צ'ארלס השלישי יקיים פגישה ראשונה עם רה"מ ולאחר מכן יחתום על תוכניות הלוויה הרשמיות.

היום שלאחר המוות: מועצה מיוחדת תתכנס היום (שישי) להכרזה הראשית על המלך החדש, אשר תוכרז באופן פומבי בארמון סנט ג'יימס. כרוז נוסף ייקרא במתחם הבורסה של לונדון. המלך צ'ארלס ימסור הצהרה פומבית ראשונה לעם. אחר הצהריים תתקיים פגישה בין המלך, רה"מ והקבינט, כמו גם פגישות עם מנהיג האופוזיציה, הארכיבישוף מקנטרברי והדיקן של וסטמינסטר. הפרלמנט הבריטי יקיים מחווה עבור המלך החדש ויחזיר את הדגלים לראש התורן למשך 24 שעות בלבד.

בשעה 20:00 תשודר ההצהרה הרשמית הראשונה של צ'ארלס השלישי לעמו, כאשר היא צפויה להיות מוקלטת מראש. בנאומו הוא צפוי לחלוק כבוד לאמו המלכה ולהבטיח את שירותו לעם כמונרך החדש.

כמו כן, הכנסיות והמנזרים יצלצלו בפעמונים אחר הצהריים לזכרה של המלקה. במקביל יתקיים מטח כבוד של 96 יריות לציון שנות חייה של המלכה. הממשלה הבריטית צפויה לאשר 12 ימי אבל בממלכה, מהיום ועד למחרת הלוויה. האבל הלאומי יכלול גם תקופת אבל נפרדת עבור משפחת המלוכה, אשר צפויה להימשך כחודש.

יום מספר 2: ארונה של המלכה יצא בטירת בלמורל ויועבר לארמון הולירודהאוס. בכל המחוזות בהם יעבור הארון יוקראו כרוזים מיוחדים בשעות הצהריים. 

ארמון הולירודהאוס, תולים הודעה על מותה של המלכה (צילום: רויטרס)
ארמון הולירודהאוס, תולים הודעה על מותה של המלכה (צילום: רויטרס)

יום מספר 3: תהלוכה טקסית תצא מהולירודס עד לקתדרלת סנט ג'יילס, בה יתקיים טקס במעמד בני משפחת המלוכה. הקתדרלה תיפתח למשך 24 שעות לכלל הציבור, המלך צ'ארלס יסע לארמון וסטמינסטר ומשם לאדינבורו. פעולתו הראשונה למעשה תהיה בטקסים שיתקיימו ביום זה. הוא יקיים פגישה ראשונה עם השר הראשון של סקוטלנד ויקבל בקשת תנחומים מהפרלמנט הסקוטי.

יום מספר 4: הארון יועבר ברכת מאדינבורו ללונדון בשעות הלילה. המלך יטוס לצפון אירלנד לקבלת תנחומים בטירת הילסבורו וישתתף בטקס בקתדרלת סנט אן בבלפסט.

יום מספר 5: הארון יועבר לארמון בקינגהאם למספר שעות ומשם ישאו אותו לאולם וסטמינסטר, בו יתקיימו חמישה ימים בהם הציבור יוכל להגיע ולעבור על פני הארון. המקום יהיה פתוח למשך 23 שעות מדי יום.

יום מספר 6: ללא אירועים מיוחדים.

יום מספר 7: המלך צ'ארלס יסע לווילס, שם יקח חלק בטקס בקתדרלה בקרדיף. הוא יקיים פגישה עם השר הראשון של ווילס. 

יום מספר 8: המלך צ'ארלס צפוי לקיים פגישות עם מנהיגים מקומיים - ראשי ממשלה מהמחוזות ומושלים כללים.

יום מספר 9: ערב לפני הלוויה, המלך צפוי לקיים פגישות עם בני משפחות מלוכה ממדינות אחרות.

יום 10: הלוויה הממלכתית תתקיים במנזר וסטמינסטר, כאשר מותה של המלכה יצויין בשתי דקות דומייה בפתיחת הטקס. לאחר הטקס, לו הקציבו שעה, תהלוכה טקסית תלווה את הארון להייד פארק ומשם לווינדזור. בווינדזור יתקיים טקס בקפלת סנט ג'ורג', במהלכה הארון יורד אל הכספת המלכותית.

מי הם היורשים החדשים לכס המלכות הבריטי?

לאחר מותה של אליזבת השנייה, מלכת בריטניה, נבחר כאמור בנה צ'ארלס השלישי, להיות יורשה של המלכה. כעת הנסיך וויליאם, נכדם של המלכה והדוכס מקיימברידג', הוא ראשון בתור כיורש העצר החדש, כששאר חברי משפחת המלוכה מתחתיו עולים בדרגה אחת. הנסיך וויליאם הוא בנם הבכור של צ'ארלס ודיאנה. 

השני בתור לנסיך וויליאם הוא הנסיך ג'ורג', בנו הראשון של וויליאם. הנסיכה שרלוט, בתו השניה של הנסיך וויליאם, והנסיך לואיס, ילדו השלישי ובנו השני של הנסיך וויליאם, נמצאים במקום השלישי והרביעי. הנסיך הארי, הדוכס מסאסקס ובנו השני של צ'ארלס, הוא החמישי בתור אחרי ילדיו של אחיו וויליאם.

הנסיך ווליאם, קייט מידלטון, הנסיך ג'ורג', הנסיכה שרלוט (צילום:  WPA Pool )
הנסיך ווליאם, קייט מידלטון, הנסיך ג'ורג', הנסיכה שרלוט (צילום: WPA Pool )

בנם של הנסיך הארי ומייגן מרקל הוא השישי בתור אחרי אביו, ובתם של הארי ומייגן, לילי בת', היא השביעית בתור. הנסיך אנדרו, בנה השני של המלכה אליזבת, הוא השמיני בתור לכס המלכות למרות שהזכויות המלכותיות שלה הוחזרו למלכה הבריטית בשנה שעברה עקב מקרה של תקיפה מינית. בתו הבכורה של הנסיך אנדרו, הנסיכה ביאטריס, מדורגת במקום התשיעי.