נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי טען היום (שישי) שהכוחות "שיחררו עשרות יישובים" והחזירו לעצמם יותר מ-1,000 קמ"ר של שטח באזור חרקוב במזרח כמו גם בחרסון בדרום במהלך השבוע האחרון. זלנסקי פרסם סרטון של חיילים אוקראינים שהכריזו כי כבשו את העיירה באלקלייה שבמזרח המדינה, דרומית לחארקוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה.

אוקראינה כבשה מחדש שטחים בחרקוב, ארה"ב הציעה סיוע בסך 2 מיליארד דולר

בדרך לסיום המלחמה באוקראינה? המסר הדרמטי של פוטין לארדואן

הצבא האוקראיני אמר שהוא התקדם כמעט 50 ק"מ דרך החזית הזו, לאחר שתקיפה הפתיעה את הרוסים. המטה הכללי האוקראיני אמר מוקדם  כי הכוחות הרוסיים הנסוגים ניסו לפנות פצועים וציוד צבאי שנפגע ליד חרקוב. "הודות לפעולות מיומנות ומתואמות, הכוחות המזוינים של אוקראינה, בתמיכת האוכלוסייה המקומית, התקדמו כמעט 50 ק"מ בשלושה ימים", נמסר.

פריצת הדרך האוקראינית המפתיעה במזרח הגיעה שבוע לאחר שקייב הכריזה על תחילתה של מתקפת נגד במרחק מאות קילומטרים בקצה השני של קו החזית, במחוז חרסון בדרום. התקדמות מהירה שכזו לא נשמעה כמעט מאז שרוסיה נטשה את המתקפה שלה על קייב במרץ, והעבירה את המלחמה בעיקר בהתקפה בלתי פוסקת לאורך קווי החזית.

כוחות צבא אוקראינה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא אוקראינה (צילום: רויטרס)

אנליסטים צבאיים מערביים אמרו שההתקדמות מעמידה את האוקראינים במרחק פגיעה ממסילת הרכבת הראשית שעליה הסתמכה מוסקבה כדי לתחזק את כוחה במזרח אוקראינה, ועלולה להשאיר אלפי חיילים רוסים בסכנת ניתוק.

הקרמלין סירב להגיב, אולם הטלוויזיה הממלכתית הרוסית שידרה כתבה שתמכה בטענות כי קייב השיגה "ניצחון מהותי" בחרקוב ומשרד ההגנה של רוסיה פרסם סרטון של חייליו שהוזנקו לתגבור האזור. "עצם הפרת ההגנות שלנו היא כבר ניצחון מהותי עבור הכוחות המזוינים האוקראינים", שידרה הטלוויזיה הממלכתית הרוסית.

המלחמה באוקראינה, חיילים אוקראינים הולכים ליד טנק רוסי (צילום: רויטרס)
המלחמה באוקראינה, חיילים אוקראינים הולכים ליד טנק רוסי (צילום: רויטרס)

אוקראינה לא אפשרה לעיתונאים עצמאיים להיכנס לאזור כדי לאמת  את היקף ההתקדמות שלה, אבל אתרי חדשות אוקראינים הראו תמונות של חיילים מריעים מכלי רכב משוריינים כשהם שואגים על פני שלטי רחוב הנושאים את שמות הערים שהיו בשליטה רוסית בעבר. "אנחנו רואים הצלחה בחרסון עכשיו, אנחנו רואים הצלחה מסוימת בחרקוב ולכן זה מאוד מאוד מעודד", אמר שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין במסיבת עיתונאים עם מקבילו הצ'כי בפראג.

צוות החשיבה של המכון לחקר המלחמה אמר שהאוקראינים נמצאים בטווח של 15 ק"מ מקופיאנסק, הסמוכה לקווי הרכבת הראשיים שמוסקבה הסתמכה עליהם כדי לספק את כוחותיה בשדות הקרב במזרח. גורמים אוקראינים אומרים שרוסיה העבירה אלפי חיילים דרומה כדי להגיב, מה שהותיר חלקים אחרים בקו החזית חשופים. "מצאנו נקודת תורפה שבה האויב לא היה מוכן", אמר היועץ הנשיאותי אולקסי ארסטוביץ' בסרטון שפורסם ביוטיוב.