עידן חדש בבריטניה: לאחר 70 שנות כהונה, הממלכה נערכת לפרידה האחרונה מהמלכה אליזבת' השנייה שמתה ביום חמישי האחרון, כאשר מועד ההלוויה נקבע ליום שני הבא, ה-19 בספטמבר בשעה 10 בבוקר שעון בריטניה (12 שעון ישראל). בנה, המלך צ'ארלס השלישי, ביקש לקיים תקופת אבל מלכותי החל מיום שישי ועד שבעה ימים לאחר הלוויתה של המלכה, כך נמסר בהודעה מארמון בקינגהאם. 

ומי יהיה הנציג הישראלי? גורם מדיני מסר ל"מעריב" כי לפי הפרוטוקול המדיני נשיא המדינה יצחק הרצוג צפוי לייצג את ישראל בהלוויית המתוכננת של המלכה אליזבת השנייה בבריטניה.

ברבורים, לווייתנים ורולס רויס: הנכסים הלא שגרתיים של בית המלוכה הבריטי
הבריטים מתאבלים על המלכה אליזבת: "היא הייתה כמו סבתא בשבילנו"

המלכה אליזבת' השנייה ובנה צ'ארלס (צילום: רויטרס)
המלכה אליזבת' השנייה ובנה צ'ארלס (צילום: רויטרס)

כך יראו הימים הקרובים בממלכה

הארון צפוי לעבור מחר מטירת בלמורל שבסקוטלנד לאדינבורו לפני שיוטס ללונדון ביום שלישי. מאוחר יותר הוא יהיה בווסטמינסטר מיום רביעי ועד בוקר ההלוויה שתתקיים במנזר ווסטמינסטר בלונדון.

כיצד הציבור יוכל לחלוק כבוד אחרון? 

בהיבט זה, מסתמן תקדים היסטורי בלונדון לפיו ארונה של המלכה יוצב בווסטמינסטר הול, החלק העתיק ביותר של ארמון וסטמינסטר. זאת, כאשר ארונות הקבורה של מלכים קודמים נחו על במה מוגבהת באמצע האולם, נשמרו מסביב לשעון על ידי יחידות ממשמר הראש של הריבון, משמר הרגלים או הגדוד הרכוב של פרשי הבית.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

רחובות בריטניה (צילום: ג'וש ארונסון)
רחובות בריטניה (צילום: ג'וש ארונסון)

דגל בריטניה בחצי התורן (צילום: REUTERS/Peter Cziborra)
דגל בריטניה בחצי התורן (צילום: REUTERS/Peter Cziborra)

הארמון טרם אישר מי צפוי להשתתף בשמירה על המלכה, אך סביר להניח שהארון יישאר שם מספר ימים ובנקודה זו יוכל הציבור לצפות בארונה. אלפים צפויים לעמוד בתור, וחלקם אף עשויים להישאר שם בלילות על מנת לחלוק כבוד אחרון למלכה. 

הלוויתה של המלכה 

כמלכה, אליזבת' השנייה תזכה אוטומטית להלוויה ממלכתית במימון ציבורי. ההלוויה תערך במנזר וסטמינסטר במהלך השבועיים הקרובים, אם כי היום המדויק יאושר בבוא העת. המנזר נוסד בשנת 960 לספירה על ידי נזירים בנדיקטינים, והוא אחד מציוני הדרך המוכרים ביותר בלונדון. במקום אירעו לעיתים קרובות אבני דרך מלכותיים, כמו הכתרות, חתונות והלוויות לאורך השנים.

המלכה אליזבת' השנייה ובעלה הנסיך פיליפ (צילום: רויטרס)
המלכה אליזבת' השנייה ובעלה הנסיך פיליפ (צילום: רויטרס)

לצד זאת, ראשי מדינות ומנהיגי מרחבי העולם צפויים לעשות את דרכם לבירת בריטניה כדי לחלוק כבוד אחרון למלכה שכיהנה בתפקידה 70 שנה. גורמים מדיניים מסרו כי נשיא המדינה יצחק הרצוג צפוי לייצג את ישראל בהלוויית המתוכננת, וכן הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן אישר את הגעתו.

לאחר טקס הלוויה, ארונה של המלכה אליזבת' יעשה את דרכו האחרונה אל מחוץ ללונדון ולכיוון ווינדזור- כשהיעד הוא קפלת סנט ג'ורג בשטח הטירה. במקום התקיימו בעבר טקס האזכרה של הנסיך פיליפ, כמו גם אירועים משמחים יותר כמו נישואי נכדי המלכה.