הסכם הגרעיןרשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המקורבת לחיזבאללה, דיווחה הערב (שבת) כי גורמים רשמיים באיראן תקפו את מעצמות המערב ומסרו כי "ללא סיום ההאשמות הכוזבות של המערב, כל הסכם הגרעין ייכשל". זאת, לאחר שבריטניה, צרפת וגרמניה תקפו את הרפובליקה האסלאמית ומסרו כי "בספק אם איראן רוצה לחזור להסכם". ההודעה של מעצמות המערב מגיעות לאחר הדרישה האיראנית כי תיסגר החקירה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בעניין שאריות האורניום שנמצאו בשלושה אתרים במדינה.

כמו כן, המעצמות האירופיות, בריטניה, צרפת וגרמניה, מסרו כי "הטקס הסופי שנוסח על ידי האיחוד האירופי על הסכם הגרעין עם איראן, ביצע שינויים נוספים שהובילו את האיחוד עד קצה גבול הגמישות. למרבה הצער, איראן בחרה לא לנצל את ההזדמנויות האלו, ובמקום זאת, ממשיכה להסלים את התוכניות הגרעיניות שלה מעבר לכל הצדקה המתקבלת על הדעת".

הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)
הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)

במקביל, המעצמות האירופיות מסרו כי "נניח שהתקרבנו להסכם, איראן פתחה מחדש סוגיות נפרדות הקשורות להתחייבויותיה הבינלאומיות המחייבות מבחינה משפטית על פי האמנה לאי הפצת נשק גרעיני. הדרישה האחרונה של איראן מעוררת ספקות כבדים באשר לכוונתה ולמחויבות שלה לתוצאה המוצלחת של הסכם הגרעין". בנוסף, המעצמות מסרו כי "על איראן לספק תשובות טכניות אמינות לאו"ם. בהינתן כישלון השיחות, נתייעץ לצד שותפינו, כיצד להתמודד בצורה הטובה ביותר עם המשך ההסלמה הגרעינית וחוסר השיתוף עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית".

כזכור, אתר "בלומברג" האמריקאי דיווח ביום רביעי האחרון כי ארה"ב עדכנה את ישראל שהחתימה על ההסכם בין איראן למעצמות המערב אינה צפויה בקרוב. עוד דווח כי בכירים אמריקאים פנו לראש הממשלה, יאיר לפיד, ועדכנו אותו כי ההסכם לא ייחתם בעתיד הנראה לעין. מוקדם יותר, רה"מ לפיד הצהיר כי "אם איראן תמשיך לנסות, היא תגלה את ידה הארוכה ואת יכולותיה של ישראל".

לפיד אמר את הדברים במהלך ביקור בבסיס חיל האוויר נבטים והוסיף: "עדיין מוקדם מדי לדעת אם אכן הצלחנו לבלום את הסכם הגרעין, אבל ישראל ערוכה לכל איום ולכל תרחיש. נמשיך לפעול בכל הגזרות נגד הטרור ונגד מבקשי רעתנו. כפי שסוכם ביני לבין הנשיא ביידן, יש לנו חופש פעולה מלא לעשות כל מה שנמצא לנכון כדי למנוע את האפשרות שאיראן תהפוך לאיום גרעיני".