מיד לאחר שנודע על דבר מותה של המלכה ביום חמישי בערב, השתנתה האווירה ואבל כבד אפף את הממלכה המאוחדת. את הפרסומות ואורות הניאון בשלטים המפורסמים בכיכר פיקדילי החליפה תמונת ענק של המלכה, כפי שהיה גם בשאר שלטי הפרסום ברחובות הערים.

הנשיא הרצוג חותם על ספר התנחומים לזכרה של המלכה אליזבת השנייה. באדיבות אבי קנר ואורי בוזגלו

המוני בני אדם - בודדים לצד משפחות, ילדים לצד קשישים, בריטים לצד תיירים - החלו להתקבץ ליד השערים של ארמון בקינגהאם, טירת בלמורל שבסקוטלנד, שם מתה המלכה וטירת ווינדזור, כשאיתם זרי פרחים, דגלי הממלכה המאוחדת, תמונות של המלכה ופתקים עם מסרים אישיים, שבהם הודו למלכה על 70 שנות שלטונה. זרם המבקרים לא פסק גם בשעות הלילה, ומדי פעם נשמעה שירת ההמנון עם השורה החדשה "אלוהים נצור את המלך".

"היא הייתה המלכה של הסבתא שלי, המלכה של אמא שלי, המלכה שלי והמלכה של הבת שלי ושל הנכדה שלי", אמרה סו אוגריידי, תושבת לונדון, ששמה ליד השער של ארמון בקינגהאם את הציורים של המלכה שעשו נכדותיה. "היא האמינה בהקשבה לאחרים, ולכן אני חושבת שהמורשת שלה תהיה מתנת החיים ומתנת האהבה ומתנת התקווה, גם בתקופות קשות", הוסיפה ג'וי קרטר, אזרחית עצובה נוספת.

המלך צארלס לוחץ ידיים (צילום: רויטרס)
המלך צארלס לוחץ ידיים (צילום: רויטרס)

ההתלהבות ליד הארמון גברה ביום שישי כאשר המלך צ'רלס השלישי והמלכה־הרעיה קמילה הפתיעו וניגשו לקהל, לחצו ידיים ואף אפשרו לנשק את המלך הטרי. "זה היה מרשים, נוגע ללב. מהלך טוב", אמר עמאר אל־בלדוואי, תושב הרטפורדשייר. "אני חושב שהמשפחה המלכותית צריכה לתקשר עם העם כעת. היה נחמד לראות אותו לוקח אחריות על המשפחה והכתר, וזה מרגיע".

מארגני פסטיבל האייטיז לט'ס רוק איפסוויץ' החליטו לקיימו למרות מותה של המלכה. בפסטיבל הופיעו אושיות אייטיז כמו אדם אנט, ניק קרשו, הווארד ג'ונס, תמרונים תזמורתיים בחשיכה ורבים אחרים.

"הפסטיבל אמור היה להתקיים בשנה שעברה ובוטל בגלל הקורונה", מספר פיט מברמינגהם, שהגיע לאיפסוויץ' עם אשתו ושני ילדיו המתבגרים. "לשמחתנו, עם כל הצער על מותה של המלכה", החיים צריכים להימשך. אני רוצה להראות לילדים שלי על מי גדלתי".
ואכן, אלפי מעריצים הגיעו בגשם שוטף לאיפסוויץ', כ־100 ק"מ צפונית־מזרחית ללונדון, וחגגו בשילוב דקות דומייה לזכרה של אליזבת ושירת ההמנון החדש "אלוהים נצור את המלך".

ברחבי העולם נפרדו בעצב מ"מלכת הלבבות"

סערת הרגשות לנוכח מותה של אליזבת השנייה, אף שהיה צפוי, סובבת עולם, וראשי מדינות רבים פרסמו את תגובותיהם, כאשר רובם מנסים להדגיש את הקשר המיוחד בין המלכה המנוחה לארצותיהם.

הלוויית המלכה, שנקבעה ליום שני הבא, תחייב שינוי בתוכניותיהם של ראשי המדינות האמורים לנאום בעצרת הכללית של האו"ם, שהדיון הכללי בה בדרג בכיר ייפתח למחרת. יש לציין כי האו"ם סירב לפניית בריטניה לדחות את פתיחת המושב בדרג בכיר. כך או כך, נשיא גרמניה פרנק־ואלטר שטיינמאייר הצדיע לתפקידה של אליזבת בפיוס בין שתי המדינות אחרי מלחמת העולם השנייה. "בריטניה הושיטה את ידה לגרמניה כדי להתפייס, והיד שהושטה הייתה זו של המלכה", ציין הנשיא הגרמני.

נשיא צרפת עמנואל מקרון העלה את זכרה של "ידידת צרפת, מלכת הלבבות שהטביעה את חותמה לעד על מדינתה ועל המאה שלה", והניח שושנה לבנה לצד ספר התנחומים שבו חתם בשגרירות בריטניה. מלך ספרד פליפה השישי כתב למלך החדש צ'רלס השלישי כי אמו "כתבה ועיצבה את הפרקים המרכזיים בתולדות העולם ב־70 השנים האחרונות".

מקרון מניח ורד לבן (צילום: רויטרס)
מקרון מניח ורד לבן (צילום: רויטרס)

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פרסם באמצעות דוברו הודעה שבה אמר כי "אליזבת השנייה זכתה בצדק במשך שנים רבות באהבתם של אזרחיה ובאוטוריטה בזירה הבינלאומית". הדובר דמיטרי פסקוב הוסיף עקיצה: "זה לא המקרה של מנהיגים אחרים היום". פוטין לא יגיע להלוויית המלכה. נשיא אוקראינה וולודימיר זילנסקי ביכה על מה שכינה "אבידה שלא ניתן יהיה להחזיר".

"אין מילים כדי לחלוק כבוד, אפילו חלקית, למלכה, לחוש האחריות שלה, לעמדתה המוסרית ולהתמסרותה לבני עמה", אמרה קנצלרית גרמניה לשעבר אנגלה מרקל, בעוד מרגרט השנייה מלכת דנמרק סיפרה כי המלכה הבריטית "תחסר לנו באופן נורא". פיליפ מלך בלגיה חלק כבוד ל"למלכה יוצאת מגדר הרגיל, שהטביעה עמוקות את חותמה בהיסטוריה".

נשיא האיחוד האירופי שרל מישל ספד ל"אליזבת הבלתי נשחקת, שמעולם לא חדלה להראות באמצעות מחויבויותיה את חשיבותם של ערכים בני־קיימא בעולם המודרני". נציבת האיחוד אורסולה ון דר ליין הצדיעה ל"מודל של המשכיות, שהשקט וההתמסרות שלה נתנו כוח לרבים". מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הדגיש מצדו את "החן, המכובדות וההקרבה" של אליזבת השנייה, והאפיפיור פרנציסקוס מסר כי הוא "עצוב מאוד", ושיתפלל הן עבור אליזבת השנייה והן עבור בנה, המלך החדש צ'רלס השלישי.

בצד הודעת הבית הלבן כי "המלכה המנוחה הייתה יותר ממלכה", הנשיא ג'ו ביידן חתם אישית בספר התנחומים והודיע כי יבוא להלוויה. הנשיא לשעבר דונלד טראמפ הצדיע ל"חוש המנהיגות והדיפלומטיה שלה", וקודמו ברק אובמה הדגיש בהודעה משותפת עם רעייתו מישל את "החן, האלגנטיות ותחושת החובה". ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ציין את "נוכחותה המתמדת בחיי הקנדים, שיעלו תמיד על נס את חוכמתה, רגש ההשתתפות וחום הלב שהפגינה הוד מלכותה. היא הייתה אחת הדמויות המועדפות עליי בעולם - ותחסר לי מאוד".

נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו הכריז על שלושה ימי אבל במדינה. נשיא קובה מיגל דיאז קאנל הביע "עצב", וראש ממשלת יפן פומיו קישידה הצדיע ל"תפקידה החשוב ביותר של המלכה בשמירת השלום והיציבות בעולם". נשיא סין שי ג'ינפינג שלח מסר לצ'רלס השלישי, שבו הביע תנחומים עמוקים בשם עמו ובשמו האישי, וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי אמר כי שמה ייחרט באותיות זהב בתולדות העולם.

גם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הביע עצב", והאמיר של קטאר תמים אל־תאני אמר כי המלכה היווותה "מקור להשראה ואצילות". נשיא דרום אפריקה סיריל ראמאפוזה הצדיע ל"חייה היוצאים מן הכלל", ועבור הנשיא היוצא של קניה אוהורו קניאטה - המלכה הייתה "אייקון" ענק של פעולה ללא תמורה בשירות העולם.