"יחי המלך": במהלך סוף השבוע התרחש רגע היסטורי ומשמח, אך מהולך בעצב רב, כאשר הנסיך צ'ארלס הפך באופן רשמי למלך בריטניה, זאת ימים ספורים לאחר מות אמו. מדובר כאמור ברגע היסטורי, שכן המלכה אליזבת שימשה בתפקיד במהלך שבעה עשורים - כך שמרבית הבריטית אינם מכירים מציאות בה היא אינה משמשת בתפקיד זה.

רבות דובר על המשפחה המלכותית וענפיה השונים - החל מדודה של המלכה שוויתר על המלוכה בשל רצונו להינשא לגרושה אמריקאית, עד אחיותיו של הנסיך פיליפ המנוח, שהיו נשואות לבכירים במשטר הנאצי. ענף נוסף במשפחה, שבניגוד לסיפורים אחרים - העלה דווקא רגשות חיוביים, הוא סיפור חייה של הנסיכה אליס - אמו של הנסיך פיליפ, וסבתו של המלך החדש. 

ד"ר יואל זיסנווין, מנהל מחלקת חסידי אומות העולם ביד ושם, שוחח הבוקר (ראשון) על דמותה של הנסיכה אליס, שהיתה בין היתר חסידת אומות עולם. "היא היתה נשואה לנסיך יוון, זאת מתוקף קשרי נישואין שהיו מאוד רווחים במאה ה־19 ותחילת המאה ה־20 עם בתי מלוכה אחרים", סיפר בראשית הראיון ב-103FM, "היא סבלה מחירשות מלידה וגם מבעיות נפשיות שונות ויש האומרים שאולי זה יצר אצלה הזדהות גדולה יותר עם נרדפים, עם אנשים חלשים ומיעוטים למיניהם".  

"לפי דעתי היא נולדה בגרמניה, משם התגלגלה ללונדון, לבריטניה וליוון. בסופו של דבר, היא נקברה בכנסיית מריה מגדלנה בהר הזיתים בירושלים", הוסיף, "היא שבה בגפה לאתונה במהלך המלחמה, כאשר החל מספטמבר 1943 יוון היתה תחת כיבוש גרמני. בתקופה הזו, היא התקרבה מאוד לכנסייה האורתודוכסית היוונית ולקחה חלק בפעולות סיוע שונות של הצלב האדום ביוון. במהלך התקופה הזאת, יצרו איתה קשר בני משפחת כהן מיוון. חיימקי כהן, אבי המשפחה, היה חבר פרלמנט והיה מקורב לחוגי בית המלוכה היווני".  

איך היא הצליחה להסתיר את המשפחה? 
"רחל, אלמנתו של כהן ובתה טילדה הגיעו לנסיכה אליס. היו לה עוד ארבעה בנים שניסו להימלט למצרים, שלושה הצליחו ואחד מהם חזר ליוון בשלב מסוים, והוסתר גם הוא. ממה שאני מבין, זו היתה דירת שרד עם מספר קומות, והנסיכה זכתה לסיוע מצד קבוצה מצומצמת מאוד של שותפי סוד, משרתים יוונים. היא מציגה את האימא בתור האומנת לשעבר של ילדיה, זאת אומרת, סיפור כיסוי. אנחנו יודעים שהגרמנים חשדו בה ואפילו הגסטפו הזמין אותה לתשאול, היא כנראה העמידה פני חירשת שלא מבינה דבר וככה היא יצאה מזה".  

ארמון בקינגהאם (צילום: רויטרס)
ארמון בקינגהאם (צילום: רויטרס)

המשפחה המלכותית דיברה על הסיפור הזה? מה הייתה הגישה?
"היא הייתה אולי קצת עוף מוזר במשפחה המלכותית. את שנותיה האחרונות היא העבירה בארמון בקינגהאם, בו בסופו של דבר מתה בשנת 1969. אני לא יודע כמה הסיפור היה ידוע אז, כיום הם דווקא מאוד מזדהים עם זה, אפשר אולי לקשור את זה למודעות הגדלה לשואה בכלל ולתופעת חסידי אומות העולם. היום היא אפילו מהווה איזשהו מקור לגאווה עבורם".  

המגישים תהו מדוע הנסיכה נקברה בסופו של דבר בירושלים, ולא בלונדון, והמומחה השיב: "היא היתה חברה במסדר נוצרי והשתייכה אליו רוחנית. עצמותיה הועלו ארצה ב-1988 - לבקשתה".

"אני לא יודע כמה היתה מחוברת למשפחת המלוכה בשנותיה האחרונות, מעבר להיותה סבתא", הוסיף והתייחס לביקורו החשאי של המלך בקברה לפני כשנתיים, כאשר ביקר בארץ והשתתף בהלוויתו של הנשיא לשעבר פרס: "אני לא יודע למה הביקור היה חשאי, אני יכול אולי לשער שזה היה ממניעים אישיים שלו, אולי הוא רצה איזושהי קרבה אינטימית או רגע לא מצולם. אני כן יודע שב־2020, בזמן השתתפותו בפורום השואה ביד ושם, הוא גם ביקר שם והוא גם הזכיר את זה בנאום שנשא אז".  

גם הנסיך וויליאם ביקר בקבר.
"אכן, ב־2018".  

המלך צ'ארלס בביקור בקבר סבתו בירושלים (צילום: AHMAD GHARABLI/AFP via Getty Images)
המלך צ'ארלס בביקור בקבר סבתו בירושלים (צילום: AHMAD GHARABLI/AFP via Getty Images)

המלך צ'ארלס ביקר ביד ושם?
"הוא היה ביד ושם, במסגרת השתתפותו בפורום השואה ב־2018. זאת ההשתתפות היחידה שאני מודע לה. פיליפ נכח והשתתף באופן פעיל בטקס נטיעת העץ לאמו ב־1994".  

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103