יאיר נבות, כתב ופרשן לענייני רוסיה, שוחח היום (ראשון) עם בן כספית ופרופ' אריה אלדד בתכניתם ב-103FM על רקע הידיעות כי הכוחות האוקראינים ממשיכים לצבור הישגים משמעותיים בשדה הקרב ביממה האחרונה וציין כי "מה שאנחנו רואים בימים האחרונים זו מתקפת נגד מפתיעה ומוצלחת מאוד של הצבא האוקראיני, שמתרחשת אחרי מבצע הסחה והטעיה שכנראה גם ילמד בשנים הבאות בבתי הספר הצבאיים".

"כבשנו מחדש יותר מ-3,000 ק"מ רבוע": הישגי צבא אוקראינה נחשפים

עוד הוסיף הפרשן כי הרוסים הופתעו מאוד מהמתקפה הנ"ל. "הם ריכזו כוחות מאוד גדולים בגזרת דרום אוקראינה, מתוך ציפייה שהאוקראינים יתקפו שם והאוקראינים תקפו שם אבל לא בעוצמה שחשבו, בעוד שהכוחות הרציניים יותר הוזזו למזרחה ובעצם פתחו במתקפה הזו ביום רביעי שעבר", הסביר. "מאז הם הצליחו להפתיע את המערך הרוסי ולהיכנס לעומק של 70 ק"מ לשטח הכבוש על ידי רוסיה, כובשים מחדש, משחררים יותר מ-40 יישובים, ומתקרבים כבר למרחק של 45 ק"מ מגבול רוסיה-אוקראינה. זאת אומרת, העוצמה והמהירות של מתקפת הנגד הזו הפתיעו את האוקראינים עצמם, שציפו למשהו יותר קשה".

לשאלת המרואיינים כיצד המודיעין הרוסי נכשל בהערכתו את המצב, ענה נבות כי הכוחות בשטח הם כלים קטנים, ג'יפים 4X4, שנעים במהירות גבוהה, ולא כוחות שריון עצומים: "הם קלילים, דינמיים, חמושים והם גם מקבלים סיוע מודיעני מהמערב. לרוסים יש בעיה מאוד קשה, הם קצרים בכוח אדם, והמחסור הזה גרם להם לשלוח כוח לוחם מאוד גדול לאותה גזרה דרומית, ולהשאיר את הגזרה במזרח חשופה, בדיוק מה שהאוקראינים קיוו שיקרה".

נבות הרחיב ופירט ש"הצבא הרוסי סובל מהרבה בעיות, החל משחיתות, המחסור בציוד, באימונים. מול העוצמה הגדולה הזו שאתה מתחיל לבדוק אותה לעומק אתה מגלה הרבה בעיות, והתוצאה לפניכם".  

לטענה כי חיל האוויר הרוסי פשוט לא קיים, למרות שיש לו את כל העורף וההגנה האווירית, "השמיים שלו והוא לא משפיע כלל על המערכה", ענה הפרשן שזו אכן סוגיה מעניינת, אשר מצביעה גם היא על האופן הבעייתי שבו הצבא הרוסי מתנהל. "כולנו ראינו את הנוכחות של חיל האוויר הרוסי באזור שלנו, באזור סוריה. אחת הבעיות של הרוסים זה שהם נאלצים להתמודד עם מערכות מערביות, והכוחות האוקראינים מצוידים במערכות נ"מ והרוסים פשוט חוששים", אמר בסיום הריאיון. "מטוסים של הרוסים נפלו כמו זבובים. השילוב של הדברים הללו גורמים לזה שהאוקראינים בעצמם פועלים עם גיבוי אווירי בעוד שאצל הרוסים, הגיבוי האווירי שלהם כמעט לא קיים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM