ברקע מתקפת הנגד המוצלחת של הצבא האוקראיני בימים האחרונים, במהלכה כוחות הצבא האוקראיני שחררו יותר מ־3,000 קמ"ר של שטחים שהיו תחת כיבוש רוסי, שוחח היום (שני) יאיר נבות (לשעבר 'קול ישראל'), פרשן בכיר לענייני רוסיה, עם אראל סג"ל בתכניתו ב-103FM.

"רוסיה הורתה על נסיגה, היא עוברת להגנה": תמונת המצב המפתיעה באוקראינה

"המתקפה האוקראינית נמשכת גם היום, הם מתקדמים לצפון מחוז לוגנסק, ההערכה היא שהם ימשיכו להתקדם. הכוחות הרוסים נמצאים בנסיגה מבוהלת", הסביר נבות בפתח השיחה. "נכון לעכשיו הם לא מצליחים לייצר קו הגנה שיכול לעצור את הכוחות האוקראינים. לכן, הרוסים מגיבים בדרכים שאנחנו מכירים, הם מתקיפים בלילה מתקני תשתיות בדרום ומזרח אוקראינה וגורמים לאזרחים לחיות ללא חשמל וללא מים. מבחינה צבאית, לרוסים קשה להתמודד עם מה שמתרחש בגבול, הם נמצאים בנסיגה שיכולה להיות לה השלכות משמעותיות בהמשך אם היא לא תצליח להתעשת". 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

כוחות הצבא האוקראיני (צילום: רויטרס)
כוחות הצבא האוקראיני (צילום: רויטרס)

בהמשך הוסיף הפרשן לענייני רוסיה כי הייתה הערכת שגויה בכל הנוגע ליכולותיו של הצבא האוקראיני: "המהלך של הימים האחרונים הוא מהלך צבאי מרשים, יש שאומרים שהוא עוד יילמד בבתי ספר צבאיים. מעבר לזה, האופן שבו הצליחו להבקיע את קווי ההגנה במהירות שהפתיעה אפילו אותם - הוא הישג צבאי וגם מודיעיני צריך לומר", שיבח. "הייתה להם הערכת חסר בכלל, קונספציה מודיעינית שגויה לחלוטין שהובאה לפוטין לפני המלחמה, שם הסבירו לו שהם מעריכים שהכוחות של הצבא הרוסי יתקבלו בברכה באוקראינה. צריך היום להסתכל על המציאות בעיניים ולומר שלא ברור על מה התוכנית הרוסית התבססה. נראה שלאסימון לקח הרבה מאוד זמן ליפול במוסקבה".  

נבות אמר כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, זועם כרגע בעיקר על הצבא. "אני חושב שאנו צריכים להסתכל על הדברים ברמה אסטרטגית יותר ולומר שהפלישה הרוסית באוקראינה הייתה פיאסקו שיביא לרוסיה השלכות רעות מאוד", ציין. "יש טענה שאומרת שפוטין חי לו באיזה מן עולם משלו ושהמידע שהוא קיבל - זה מה שהוא רצה לשמוע, ולא המציאות כפי שהיא. ככה זה כשיש מערכת תעמולתית כל כך משמעותית. עם זאת, בימים האחרונים אנו רואים תופעה מעניינת מאוד - גם התועמלנים הגדולים של תחנות השידור הממלכתיות ברוסיה, מתחילים להשמיע קולות אחרים שלא השמיעו מקודם, המעידות על כך שהם הפנימו שהבועה שבה חיו מנוגדת למציאות".