ארונה של המלכה אליזבת השנייה יגיע הערב ללונדון, והחל ממחר צפויים לעבור על פניו מאות אלפי בני אדם כדי לחלוק לה כבוד אחרון, כאשר כוחות המשטרה נערכים לאחד המבצעים המאובטחים וההמוניים ביותר שהתרחשו בבירה הבריטית.

התקשורת הבריטית דיווחה כי המארגנים של אירועי הפרידה מהמלכה מעריכים כי יותר מ־750 אלף בני אדם ינסו להגיע לאולם ווסטמינסטר בבנייני הפרלמנט, שם יוצב ארונה של המלכה ממחר למשך ארבעה ימים, אחרי שהלילה הוא יעמוד בארמון בקינגהאם לאחר הגעתו מסקוטלנד. לשם השוואה, כאשר ארונה של המלכה האם הוצב במקום לפני 20 שנה, חלפו על פניו 200 אלף בני אדם.

מי שירצה לעבור על פני הארון - צפוי לו מסע ארוך ומתיש. ההערכות הן כי זמן ההמתנה בתורים יגיע גם ל־20 שעות, ויתפרס על פני קילומטרים רבים. המבקרים גם יעמדו בפני בדיקות אבטחה ברמה של שדות תעופה, עם איסור להביא פרחים, נרות, תמונות ודגלים, ואפילו לא יורשו להביא שמיכות ושקי שינה וכיסאות מתקפלים כדי להקל על זמנם בתור. "זה כמו לארגן משהו בסדר גודל של אולימפיאדת לונדון בתוך מספר ימים", הודה אחד הגורמים המעורבים בארגון ההלוויה.

10,000 שוטרים יתפרסו בלונדון בסיוע של 1,500 חיילים, בעוד יחידות לפירוק פצצות של הצבא יהיו בכוננות. מי שינצח על מבצע האבטחה האדיר הוא סר מארק רולי, שרק אתמול נשבע אמונים בפני המלך צ'רלס השלישי כמפכ"ל החדש של משטרת לונדון. "זה אתגר אדיר עבור המשטרה, ועבורי באופן אישי", הודה. "אנחנו נערכים לזה המון המון שנים. יש לי אמון רב וביטחון בשוטרים הנפלאים שיתמכו באירוע הזה".

אתמול הוצב ארונה של המלכה בקתדרלת סנט ג'יילס באדינבורו, ואלפי בני אדם החלו לעבור על פניו עד שיוטס ללונדון היום. המלך צ'רלס השלישי, יחד עם יתר בני המשפחה המלכותית, צעדו מאחורי הארון בעת שהועבר מארמון הולירוד, המעון המלכותי הרשמי, לאורך המייל המלכותי, עד הקתדרלה, שם התקיימה תפילה לזכר המלכה.

מוקדם יותר, המלך החדש והמלכה־רעיה קמילה הגיע לראשונה לבניין הפרלמנט כדי להשתתף בטקס הרשמי של חברי בית הנבחרים ובית הלורדים להבעת תנחומים על מות המלכה. בנאומו המלך ציין כי אמו הקפידה על שבועתה לשמור על עקרונות הממשלה החוקתית, וכי הוא מחויב ללכת בעקבותיה. "אני חש את כובד משקלה של ההיסטוריה שמקיפה אותנו ואשר מזכירה לנו את המסורות הפרלמנטריות החיוניות, שאליהן חברי שני הבתים מקדישים עצמם במחויבות אישית", אמר צ'רלס בטקס שהתקיים באולם ווסטמינסטר, שם יוצב הארון מחר.

לשכת ראש הממשלה מסרה אתמול כי ביום ראשון בשעה שמונה בערב, בלילה שלפני טקס ההלוויה הרשמי, תתקיים דקת דומייה ברחבי הממלכה המאוחדת, כדי "להתאבל ולחשוב על חייה של המלכה ועל מורשתה". "אפשר לציין את זה בפרטיות בבית או עם חברים ושכנים, במפתן הבית או ברחוב עם שכנים או בכל אירוע קהילתי שמאורגן באופן מקומי", נאמר בהודעה.

בתוך כך, הנסיך הארי פרסם הודעת פרידה מסבתו המלכה. "סבתא'לה, בעוד הפרידה הסופית הזו גורמת לנו עצבות אדירה, אני לנצח אכיר תודה על כל הפגישות הראשונות שלנו, מזיכרונות ימי ילדותי המוקדמים לפגישה הראשונה איתך בתור המפקדת העליונה שלי, הרגע הראשון שבו פגשת את רעייתי היקרה וחיבקת את הנינים האהובים שלך", כתב. "אני מוקיר את הזמנים האלה איתך ואת הרגעים המיוחדים האחרים שהיו בינינו. את כבר חסרה - לא רק לנו, אלא לכל העולם".