ארונה של המלכה אליזבת השנייה הגיע הלילה (רביעי) לארמון בקינגהאם בלונדון, והוא יישאר בחדר הקשתות לשיועבר מחר להיות בארמון ווסטמינסטר, שם צפויים אלפים לחלוק כבוד למלכה.

בריטניה אבלה: לוח הזמנים המלא לקראת הלוויית המלכה אליזבת השנייה

כאמור, הארון צפוי לשהות במקום עד ליום שני, בו תתקיים ההלוויה וארון המלכה יובא בתהלוכה למנזר ווסטמינסטר להלוויה הממלכתית, כאשר בין האורחים יהיו בני משפחתה, פוליטיקאים בכירים בבריטניה וראשי מדינות מכל העולם. לאחר ההלוויה יועבר הארון בתהלוכה ממנזר ווסטמינסטר אל טירת ווינדזור.

ארונה של המלכה אליזבת מגיע לארמון בקינגהאם (צילום: צילום מסך יוטיוב)
ארונה של המלכה אליזבת מגיע לארמון בקינגהאם (צילום: צילום מסך יוטיוב)

מאות מלכים וראשי מדינות יגיעו להלוויית המלכה

500 מנהיגים ובכירים מרחבי העולם צפויים להגיע להלווייתה של המלכה אליזבת השנייה בלונדון ביום שני הבא, אולם הממשלה הבריטית החליטה לא להזמין נציגים של רוסיה ובלארוס בעוד שאיראן תיוצג רק בדרג השגריר. "הטיימס" ציטט אתמול גורמים רשמיים שאמרו כי ההערכות הן שמאות מלכים, ראשי מדינות ובכירים זרים נוספים יגיעו לטקס הלוויה הרשמי בכנסיית ווסטמינסטר ביום שני, הלוויה הגדולה ביותר שהתקיימה בבריטניה. "זה כמו לארגן מאות ביקורים רשמיים בתוך ימים", אמר גורם ממשלתי. 

בין האישים שכבר אישרו את הגעתם נמצאים נשיא המדינה יצחק הרצוג, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, קיסר יפן נרוהיטו, מלך ספרד פליפה השישי ורעייתו המלכה לטישיה וגם המלך הקודם חואן קרלוס ורעייתו המלכה סופיה, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן וראשי הממשלות של אוסטרליה, קנדה וניו זילנד. 

בניגוד לפרסומים הראשונים כי המנהיגים יצטרכו להגיע לכנסייה בלונדון העמוסה באוטובוסים, מלבד הנשיא ביידן שיוכל להגיע במכונית המשוריינת שלו, התברר אתמול כי עוד מנהיגים יקבלו פטור מהנסיעה המשותפת, בהם הרצוג, קיסר יפן, נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא גרמניה פרנק־וולטר שטיינמאייר. 

נשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: מרק ישראל סלם)
נשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: מרק ישראל סלם)

אף על פי שלפי הפרוטוקול ההזמנות לטקס נשלחות לכל המדינות שעמן יש לבריטניה יחסים דיפלומטיים, הממשלה החליטה שלא יהיה ראוי להזמין נציגים מרוסיה ומבלארוס בשל הפלישה לאוקראינה. גם נציגים של החונטה במיאנמר לא הוזמנו, בעוד שאיראן קיבלה הזמנה רק עבור השגריר בלונדון. 

אמש הגיע ארונה של המלכה אליזבת השנייה ללונדון בטיסה מסקוטלנד והוצב בארמון בקינגהם לקראת העברתו היום לאולם ווסטמינסטר בארמון הפרלמנט, כאשר בארבעת הימים הקרובים יתאפשר לציבור לעבור על פניו כדי להיפרד מהמלכה. על פי ההערכות, מאות אלפי בני אדם יגיעו למקום והם צפויים להמתנה של שעות ארוכות בתורי ענק. 

מאז יום שני בערב ועד אתמול בצהריים חלפו אלפי בני אדם על פני הארון שניצב בכנסיית סנט ג'יילס באדינבורו שבסקוטלנד. המלך צ'רלס השלישי, יחד עם אחותו הנסיכה אן ואחיו הנסיכים אנדרו ואדוארד, עמדו במשמר הכבוד ליד במשך דקות ארוכות. 

המלך צ'רלס והמלכה־הרעייה קמילה המשיכו אתמול בסיורם בממלכה המאוחדת והגיעו לצפון אירלנד. הם פגשו תושבים ליד טירת הילסבורו, המעון המלכותי הרשמי בבלפסט, ולאחר מכן נועדו עם ראשי כל המפלגות בחבל, כולל מישל אוניל הרפובליקנית, מנהיגת השיין פיין. במקום נכחו גם נשיא אירלנד מייקל ד. היגינס וראש ממשלת אירלנד מייקל מרטין. כמו כן, התקיימה תפילת הודיה לזכר המלכה בקתדרלה בבלפסט. 

ארונה של המלכה אליזבת מגיע לארמון בקינגהאם (צילום: צילום מסך יוטיוב)
ארונה של המלכה אליזבת מגיע לארמון בקינגהאם (צילום: צילום מסך יוטיוב)

בתוך כך, במשטרה הבריטית הבהירו אתמול כי אין הגבלות על חופש המחאה נגד בית המלוכה, וזאת אחרי שאדם עוכב מאחר שנשא פיסת נייר ריקה והודה כי תכנן לכתוב עליה "לא המלך שלי". ביום שני נעצר צעיר אחרי שצעק קריאות גנאי לעבר הנסיך אנדרו בעת שבני משפחת המלוכה ליוו את ארונה של המלכה באדינבורו. בתגובה הודיעה קבוצת המחאה "רפובליקה" כי פעיליה מתכננים לקיים הפגנות עד טקס ההכתרה הרשמי של צ'רלס למלך בשנה הבאה.

וכאמור, בשם מדינת ישראל נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל ימריאו ביום ראשון לאנגליה להשתתף בהלוויתה של המלכה אליזבת השנייה ולהביע תנחומים בפני המלך צ׳ארלס השלישי, משפחת המלוכה והעם הבריטי. בביקורו שיארך פחות מיממה ישתתף הנשיא בקבלת פנים שיארח המלך צ׳רלס השלישי לראשי המדינות ומשפחות המלוכה שיגיעו להלוויה.