ממשלת גרמניה וועידת התביעות יציינו היום (חמישי) 70 שנים לחתימה על הסכמי לוקסמבורג, הידועים גם בשם הסכמי השילומים, ויכריזו על תוצאות המו"מ על כספי הפיצויים לשורדי השואה לשנת 2023. ההכרזה הצפויה להתבצע במעמד קנצלר גרמניה, אולף שולץ, שר האוצר הגרמני קריסטאן לינדנר , נשיא ועידת התביעות העולמית גדעון טיילור, השרה לשוויון חברתי מירב כהן (יש עתיד) ובהשתתפות  מאות אורחים בניהם שורדי שואה.  

לידיעת שורדי השואה: אלה זכויותיכם החדשות

בין עיקרי תוצאות המשא ומתן, אשר יוכרזו בטקס, הוסכם על סיוע חירום לניצולי שואה שנמלטו מאוקראינה בסך 12 מיליון דולר. בנוסף, החל מינואר 2023 יגדל ב-130 מיליון אירו תקציב שעות הסיעוד הביתיות עבור שורדי שואה התלויים בשירותים אלה ברחבי העולם ומתוך סכום זה יושקעו 60 מיליון אירו להגדלת התקציב הישראלי לשירותי סיוע ביתיים שיאפשרו לקבוצות שורדים נוספות לקבל שירות זה, כאשר הישג זה התאפשר בשיתוף השרה מירב כהן.

כאמור, 70 מליון אירו יושקעו במדינות אחרות בעולם, במקביל ל-170 מיליון אירו שיוקצו עבור קרן מצוקה, עליה חותמים הצדדים זו השנה השלישית. בוועידת התביעות אומרים כי סכום זה ישפיע על כ 143 אלף ניצולי שואה ברחבי העולם מתוכם, בהם כ-81 אלף החיים בישראל, אשר יהיו זכאים למענק של 1,200 יורו לשנת 2023.

גדעון טיילור נשיא ועידת התביעות, אמר כי "ציון 70 שנה לחתימת הסכמי לוקסמבורג, אשר מהווה אירוע היסטורי, הוא מועד להנצחה ולהרהור. הסכמים אלו הניחו את התשתיות לפיצוי והשבה לאותם שורדים שאיבדו הכל וממשיכים להיות הבסיס למו"מ המתמשך עבור כ- 280 אלף שורדי השואה החיים ברחבי העולם".

שגריר המו"מ הראשי של וועידת התביעות, סטיוארט אייזנשטאט, הוסיף: "הסכמי לוקסמבורג הניחו את הבסיס לכל הפיצויים שהושגו עבור ניצולי רדיפות וזוועות הנאצים. מעולם בהיסטוריה האנושית לא שילמה המעצמה המובסת פיצויים לאזרחים על אובדן וסבל קיומי. זהו הישג מונומנטאלי שמראה את מחויבות העם הגרמני להכיר ברוע של החברה הנאצית".

גרג שניידר, סגן נשא ועידת התביעות, ציין עוד כי "נדרשת מנהיגות גדולה ונאורות כדי לשבת ולהתכנס רק מספר שנים מועט לאחר השואה ולנהל משא ומתן על הבלתי נתפס. הם הניחו את הבסיס לתוצאות שאנו מכריזים עליהם היום- מעל ל 1.2 מיליארד דולר עבור פיצויים אישיים ושירותי רווחה למען ניצולי שואה. לא יכולנו לעשות את העבודה שאנו עושים היום, לפעול כדי להבטיח שכל ניצול שואה יוכל לחיות את חייו בכבוד שנלקח ממנו/ה בצעירותו, אם כל אחד מאותם מנהיגים לא היה מתעלה על עצמו ברגע ספציפי זה בהיסטוריה".