הפרלמנט האירופי אימץ את דוח האיחוד ותקף היום (שישי) את הונגריה, והצהיר כי "לא תוכל עוד להיחשב כדמוקרטיה מלאה, מאחר והמצב במדינה הידרדר עד כדי כך שהפכה לאוטוקרטיה".

"אנו מביעים חרטה על כך שהיעדר פעולה נחרצת של האיחוד תרם להתמוטטות הדמוקרטיה בהונגריה", הוסיפו בהצהרת הפרלמנט האירופי, "שלטון החוק וזכויות היסוד במדינה נפגעו ויש הסכמה גוברת בקרב מומחים על כך".

על פי הדוח חברי הפרלמנט מנו מגוון חששות כולל לגבי תפקוד מערכת הבחירות במדינה ועצמאות מערכת המשפט. הם גם הביעו חשש מפני חירויות אקדמיות ודתיות וזכויותיהם של קבוצות 'פגיעות' כגון: הקהילה הגאה, מגיני זכויות אדם, פליטים ומהגרים".

ההצהרה שקיבלה תמיכה רחבה בפרלמנט קוראת למועצה האירופית ולנציבות האירופית "להקדיש יותר תשומת לב לפירוק המערכתי של שלטון החוק בהונגריה". כמו כן, קורא הפרלמנט לנציבות לעכב את כספי האיחוד של הונגריה.

מנגד, חלק מחברי הפרלמנט השמרנים יותר מתחו ביקורת על הדוח ואמרו כי הוא "מבוסס על דעות סובייקטיביות והצהרות מוטות פוליטית, ומשקף דאגות מעורפלות, שיפוט ערכי ומוסר כפול".

ככל שאכן יהיה צעד נגד הונגריה, זה יהיה המהלך הראשון של האיחוד האירופי בתגובה לראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, שנטען כי חתרו חזרה על עקרונות דמוקרטיים ליברליים בתוך האיחוד האירופי. מאז הצטרפה המדינה לאיחוד ב-2004, ראש הממשלה אורבן שבשלטון ב-12 השנים האחרונות, היה כלוא בסכסוכים חריפים עם האיחוד האירופי.