ערוץ אל-חדת' הסעודי שפך אור נוסף היום (שבת) על התקיפה שהתרחשה הלילה בנמל התעופה בין-לאומי בדמשק. על פי הדיווח, התקיפה שיוחסה לישראל כוונה "למשרד הסיוע של לגיון לבנון, סניף דמשק" של משמרות המהפכה האיראניים. על פי ההערכות משרד זה עוסק ככל הנראה בתמיכה במיליציות איראניות, כולל בחיזבאללה. 

צה"ל: מאות פיגועים סוכלו ביו"ש, פעילות הצבא הקטינה את ההתבססות האיראנית בסוריה

דיווח ערבי: רוסיה דרשה מאיראן לסגת מעמדות בסוריה בשל התקיפות הישראליות

המרכז הסורי לזכויות אדם דיווח כי חמישה חיילים סורים נהרגו, מתוכם שניים החברים במיליציות שנתמכות ע"י איראן. עוד דווח כי מדובר בתקיפה ה-25 המיוחסת לישראל מתחילת השנה וכי היא בוצעה בשטחים הסמוכים לדמשק היכן שמוצבות אותן מיליציות. לדבריו, למקום שהותקף נזק - וחלק מהטילים יורטו. משרד התחבורה הסורי מיהר להדגיש שנמל התעופה פועל כרגיל.

כזכור, מדובר בתקיפה השנייה בתוך כשבועיים המכוונת לעבר נמל התעופה בבירה הסוריה. אז האשימה סוריה את ישראל בתקיפה בסמוך לדמשק בה נהרגו שני אנשים. זאת, לאחר תקיפה בסמוך העיר חאלב, בצפון מערב המדינה. רשת "אל-מיאדין" הלבנונית דיווחה כי יעד התקיפה היה ככל הנראה שדה התעופה הבינלאומי של העיר, אליו "שוגרו מספר טילים" וכי נגרם לו נזק. על פי הדיווח, "חיל האוויר הישראלי תקף את אחד ממסלולי ההמראה של שדה התעופה ומחסני תחמושת בצמוד אליו". 

צילום לווין של התקיפה בשדה התעופה בחאלב (צילום: ImageSat International (ISI) www.imagesatintl.com)
צילום לווין של התקיפה בשדה התעופה בחאלב (צילום: ImageSat International (ISI) www.imagesatintl.com)

כאמור, משרד החוץ של סוריה טען כי התקיפות שאירעו לאחרונה במספר מקומות במדינה הן "פשע מלחמה", וקרא לקהילה הבינלאומית לתת על כך את הדין. "אנו רואים בהתקפות אוויריות ישראליות על תשתיות אזרחיות כפשע מלחמה על פי החוק הבינלאומי וקוראים לתת על ישראל את הדין על כך", נמסר בהצהרת משרד החוץ הסורי.

על פי דיווחים זרים, במהלך החודשים האחרונים, הגבירה ישראל את התקיפות על שדות תעופה בסוריה, זאת  במטרה לשבש את השימוש הגובר של טהראן בקווי אספקת התחמושת ה​​אוויריים לבעלות בריתה בסוריה ובלבנון, כולל חיזבאללה.

תקיפה בסמוך לנמל התעופה בחאלב, סוריה (צילום: REUTERS/Ammar Abdullah)
תקיפה בסמוך לנמל התעופה בחאלב, סוריה (צילום: REUTERS/Ammar Abdullah)

מקור מודיעיני מערבי טען כי המניע  שעומד מאחורי תקיפת שדות התעופה הוא השימוש הגובר של איראן בחברות תעופה מסחריות להובלת נשק לשדות התעופה של דמשק וחאלב במקום הובלה יבשתית. לדבריו, מידע מודיעיני ישראלי הצביע על כך שיותר טיסות משמשות להובלת נשק וציוד צבאי קטן שניתן להבריח בטיסות סדירות מטהראן, במיוחד לאחר שיבוש פעולות התחבורה היבשתית בין סוריה לעיראק.