המלחמה על אדמת אירופה: רוסיה גרמה נזק חמור לכוחות האוקראינים בעזרת שימוש במל"טים איראנים, כך טענו מפקדים בצבא קייב. מדובר בפריסה רחבה ראשונה של מערכת נשק זרה מאז תחילת הלחימה, לאחר שמוסקבה החלה בשבוע האחרון להשתמש בנשק שהועבר לידיה מטהרן. 

"חציית קו אדום שתביא לתגובה": הנשק האמריקאי שממנו רוסיה חוששת

נתלו ונקשרו בידיהם: האו"ם ישלח צוות בדיקה לקבר האחים העצום באוקראינה

כאמור, במהלך השבוע האחרון החלו להופיע מל"טים מסוג Shahed-136, שנצבעו מחדש בצבעים רוסיים ומותגו מחדש כגרניום 2, מעל עמדות שריון ותותחים אוקראיניות באזור צפון מזרח חרקוב, כך אמר אל"ם רודיון קולאגין, מפקד הארטילריה של חטיבה 92 של אוקראינה, בריאיון ל"וול סטריס גו'רנל".

לטענתו, רק בשטח המבצעי של החטיבה שלו השמידו המל"טים האיראנים - שבדרך כלל טסים בזוגות ואז מתנגשים במטרותיהם - שני הוביצרים מתנייעים בקוטר 152 מ"מ, שני הוביצרים מתנייעים בקוטר 122 מ"מ, וכן שני כלי רכב משוריינים. 

עד כה, נראה כי המל"טים האיראנים נפרסו בעיקר באזור חרקוב, שם ביצעו חטיבה 92 וכוחות אוקראינים אחרים מתקפה גדולה החודש, כשהם השתלטו מחדש על כ-8,500 קמ"ר שטחים שנכבשו. "באזורים אחרים, לרוסים יש כוח אש ארטילרי אדיר, והם מסתדרים עם זה. כאן, אין להם יותר את היתרון הארטילרי הזה, ולכן הם התחילו להיעזר ברחפנים האלה", אמר אל"ם קולאגין.

סקוט קרינו, מייסד ומנכ"ל Red Six Solutions LLC, חברת ייעוץ אסטרטגי, אמר בריאיון כי "הנוכחות של Shahed-136 במלחמה באוקראינה משנה ללא ספק את התוכניות המבצעיות של קייב", וטען כי הגודל העצום של שדה הקרב מקשה על ההגנה מפני המל"טים האיראנים.

השימוש של רוסיה במל"טים איראנים באוקראינה מייצג את ההרחבה המאתגרת ביותר של הארסנל של טהרן מעבר למזרח התיכון, שם איראן השתמשה בהצלחה בכלי הטיס הבלתי מאוישים שלה כדי ללחוץ על אמריקה ובעלות בריתה באזור. זה גם מדגיש את הליקויים בתוכנית המל"טים של רוסיה עצמה, שלא הצליחה להשתוות לכוח האש של מל"טים חמושים שנפרסו על ידי אוקראינה.