כבוד אחרון: עשרה ימים לאחר מותה, העולם נפרד היום (שני) מהמלכה אליזבת השנייה. באירוע ההלוויה ההיסטורי שנפתח במנזר ווסטמינסטר השתתפו מאות בני משפחה ו-500 נציגים זרים מכל רחבי העולם. לאחר מכן נערך טקס נוסף בטירת ווינדזור – שם נטמנה המלכה לצד בעלה, הנסיך פיליפ.

ארונה של המלכה, עטוף בנס המלכותי ועליו מוצב הכתר, הועבר ב"כרכרת המלכים" מאולם ווסטמינסטר לכנסיית ווסטמינסטר הסמוכה, כאשר המלך צ'רלס השלישי ובני משפחת המלוכה ליוו את הכרכרה ברגל. המסע התקיים כשמונה דקות, ולווה גם על ידי 142 מלחים של הצי המלכותי.

קודם לכן, מנהיגים מכל רחבי העולם הגיעו לכנסיית ווסטמינסטר, ביניהם נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, ורעייתו ג'יל. ביידן ספד למלכה אליזבת ואמר כי "העולם מקום טוב יותר בזכותה". במקביל, גם המשלחת הסינית הגיעה למקום, כאשר בראשה עומד סגן הנשיא, וואנג צ'ישאן.

לאחר מכן הועלה הארון לרכב הקבורה, והשיירה המלכותית יצאה בדרכה לטירת ווינדזור. בתום מסע של שעתיים הגיע הארון ליעדו. בשעה 18:00 החל טקס האשכבה הפומבי בכנסיית סנט ג'ורג' בטירה, ובסיומו הורד ארונה של המלכה לקבורה, והיא נטמנה בטקס פרטי באגף של הכנסייה לזכר אביה, המלך ג'ורג' השישי, לצד בעלה הנסיך פיליפ, שמת אשתקד. במקום גם קבורים הוריה של המלכה והאפר של אחותה, הנסיכה מרגרט.

המלך צ'ארלס השלישי, הנסיכה אן והנסיך וויליאם בהלוויתה של המלכה אליזבת (צילום: רויטרס)
המלך צ'ארלס השלישי, הנסיכה אן והנסיך וויליאם בהלוויתה של המלכה אליזבת (צילום: רויטרס)

הזר על גבי ארון המלכה, לבקשת המלך, הכיל עלווה של רוזמרין, אלון אנגלי והדס, שנקטפו מצמח שגדל מההדס שהיה בזר החתונה של המלכה. היו בו גם פרחים בגוונים של זהב, ורוד ובורדו עמוק, עם נגיעות של לבן, שנקטפו מהגנים של בתי המגורים המלכותיים.

לווית המלכה אליזבת (צילום: רויטרס)
לווית המלכה אליזבת (צילום: רויטרס)

עם סיום טקס ההלוויה בכנסיית ווסטמינסטר ניגשה שרת החוץ של צ׳ילה, אנטוניה אוריולה, לנשיא המדינה יצחק הרצוג והתנצלה בפניו על התקרית החריגה שאירעה בשבוע שעבר, במהלכה נמנע מהשגריר הישראלי הנכנס גיל ארציאלי להגיש את כתב האמנה לנשיא צ׳ילה, גבריאל בוריץ׳. השרה הביעה צער על התקרית והבהירה כי צ׳ילה מעוניינת לפתוח דף חדש ביחסים עם מדינת ישראל.

בטרקלין נמל התעופה, בפארקים, בפאבים ובכיכרות ברחבי בריטניה התאספו אנשים מול מסכים כדי לצפות בהלוויה הממלכתית. חלקם הרכינו את ראשם, אחרים ניגבו את הדמעות.

לווית המלכה אליזבת (צילום: רויטרס)
לווית המלכה אליזבת (צילום: רויטרס)

"כשאתה יכול לצפות בזה עם קבוצה גדולה של אנשים, זה מרגיש יותר קהילתי", אמר הסטודנט ג'ו אנדרווד בפארק הולירוד באדינבורו. "זה היה העניין עם המלכה, היא הפגישה את כולם אז זו דרך הולמת לסיים את שלטונה, כשכולם מתכנסים לראות את ההלוויה שלה".

מאות צפו בהלוויה בתוך קתדרלת מנצ'סטר בזמן שבברמינגהם אנשים תפסו מחסה מפני גשם תחת סוככים בכיכר המאה של העיר. מחוץ לבית העירייה של בלפסט שבאירלנד קמו המונים על רגליהם כדי לשיר את ההמנון הלאומי.

ארונה של המלכה אליזבת השנייה בלונדון  (צילום: רויטרס,Alkis Konstantinidis/Pool)
ארונה של המלכה אליזבת השנייה בלונדון (צילום: רויטרס,Alkis Konstantinidis/Pool)

מספר פאבים פתחו את שעריהם מוקדם כדי להקרין את ההלוויה, והגישו שתייה חמה בחינם.

כתבת STV News קירסטין טייט צייצה בטוויטר תמונה מתוך בר בבלמורל, שנמצא במרחק נסיעה קצרה מטירת בלמורל שבסקוטלנד, שם מתה אליזבת. "למרות היותו פאב עמוס בדרך כלל, מלבד הסיקור - אפשר היה לשמוע סיכה נופלת", כתבה.

לווית המלכה אליזבת (צילום: רויטרס)
לווית המלכה אליזבת (צילום: רויטרס)

אמש, בשעה 22:00, התקיימה דקת דומייה ברחבי הממלכה המאוחדת לזכר המלכה אליזבת השנייה. שעון הביג בן המפורסם צלצל פעמיים – פעם אחת בתחילת דקת הדומייה ובפעם השנייה לציון סיום הדקה – וגם היום הוא צפוי לצלצל בכל דקה, בעת שהתהלוכה עם ארונה של המלכה תצא מכנסיית ווסטמינסטר.

הלווית המלכה אליזבת' השנייה (צילום: רויטרס)
הלווית המלכה אליזבת' השנייה (צילום: רויטרס)

עד היום בשעה 8:30 בבוקר התאפשר למבקרים לחלוף על פני ארונה של המלכה באולם ווסטמינסטר אחרי תורים שנמשכו יותר מ־11 שעות. כבר אתמול בבוקר הפצירו המארגנים מטעם הממשלה בתושבים ובתיירים שלא להצטרף לתור הארוך "כדי להימנע מאכזבה", מאחר שהם לא צפויים להשלים את המסלול עד הארון. עם זאת, מי שקיבלו אתמול הזדמנות לחלוף על פני הארון היו מנהיגים זרים שהגיעו להלוויה, ובהם הנשיאים ביידן והרצוג, נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו, ראש ממשלת אירלנד מייקל מרטין והנשיא מייקל ד. היגינס.

נשים וגברים, חלקם בגיל מתקדם, הגיעו אתמול למדשאה כדי לתפוס מקום בשורה הראשונה לקראת ההלוויה. הם יבלו שם את הלילה. אחת מהן סיפרה שהייתה הראשונה להגיע לפני שני לילות, כשהיא לבושה בבגדים חמים ומצוידת בשק שינה. "יש לי ניסיון בקמפינג", היא אמרה, "אז ודאי שאשתמש בו לכבוד המלכה".

קמפינג לקראת הלווית המלכה אליזבת השנייה בלונדון (צילום: רויטרס)
קמפינג לקראת הלווית המלכה אליזבת השנייה בלונדון (צילום: רויטרס)

10,000 שוטרים אבטחו את ההלוויה היום. "מבצע האבטחה הגדול בתולדות בריטניה", טען משרד הפנים המקומי. הם שמרו גם על אלפיים המנהיגים שהשתתפו בטקס האשכבה. גם כאן כינו גורמים מקומיים את ההשתתפות: "הפסגה המדינית הגדולה בהיסטוריה".

אמש אירחו המלך צ'רלס השלישי והמלכה־הרעיה קמילה את האורחים הזרים לקבלת פנים רשמית בארמון בקינגהאם. המלך עצמו קיים גם מפגשים עם ראשי מדינות חבר העמים, כולל פגישה מחויכת עם ראש ממשלת אנטיגואה וברבודה, גסטון בראון, אף שבראון הצהיר בשבוע שעבר כי יקיים משאל עם בתוך שלוש שנים על הפיכת המדינה לרפובליקה. במקביל, ראש הממשלה ליז טראס קיימה פגישות מדיניות בדאונינג 10, בין השאר עם עמיתה האירי, עם נשיא פולין, אנדז'יי דודה ועם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו.

בתוך כך, בני המשפחה המלכותית המשיכו לפרסם מילות פרידה מאליזבת השנייה. לדברי המלכה קמילה, "המלכה הייתה תמיד חלק מחיינו. היו לה עיניים כחולות נפלאות, וכאשר היא חייכה הן האירו את כל פניה", כך אמרה בהספד טלוויזיוני ששודר לפני דקת הדומייה. "אני תמיד אזכור את החיוך שלה. החיוך הזה בלתי נשכח".

טקס ההלוויה של המלכה אליזבת בכנסיית ווסטמינסטר (צילום: רויטרס)
טקס ההלוויה של המלכה אליזבת בכנסיית ווסטמינסטר (צילום: רויטרס)

הנסיך אנדרו פרסם הצהרה קצרה שבה כתב "אמא'לה יקרה, אמא, הוד מלכותך - שלוש באחת". "אמא'לה, אני תמיד אנצור את אהבתך לבן, את הרחמים שלך, את הדאגה שלך, את הביטחון שלך", אמר הנסיך, שאמו הדיחה אותו מפעילותו בבית המלוכה בשל סערת ג'פרי אפשטיין, אף שהיה ידוע כבן מועדף עליה. "הידע והחוכמה שלך היו אינסופיים, ללא כל גבולות. אני אתגעגע לתובנות שלך, לעצה ולהומור".