המתיחות הביטחונית בין סין לטאייוואןנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, התראיין הלילה (בין ראשון לשני) לתוכנית "60 דקות" ברשת CBS האמריקאית והתייחס באריכות למתיחות במזרח הרחוק. ביידן שלח מסר מאיים לכיוונה של סין, והצהיר כי "אם היא תפלוש לטאיוואן, אנחנו נגן עליה". זאת, לאחר שבתחילת החודש, ארה"ב הודיעה על עסקת נשק חדשה עם המדינה, בשווי של כ-1.1 מיליארד דולר.

בתוך כך, הנשיא האמריקאי אמר כי "האמריקאים יגנו על טאייוואן במקרה של פלישה סינית". ביידן הוסיף כי "התקשרי לנשיא שי ואמרתי לו 'אם אתה חושב שהאמריקאים ימשיכו להשקיע בסין תוך הפרת הסנקציות של מדינות המערב נגד רוסיה, אני חושב שאתה עושה טעות גדולה'".

כמו כן, ביידן דחה את הטענה כי הברית בין סין לרוסיה מסמנת את התחדשותה של המלחמה הקרה. בתגובה לדברים, מסר משרד החוץ של סין, כי המדינה שומרת לעצמה את הזכות "לנקוט בכל האמצעים הנדרשים". 

צבא סין במצעד (צילום: רויטרס)
צבא סין במצעד (צילום: רויטרס)
 

כאמור, האמריקאים הודיעו על עסקת נשק עם טאיוואן, הכוללת בין היתר כ-60 טילי הרפון המסוגלים להטביע ספינות מלחמה (355 מיליון דולר), ו-100 טילי סיידווינדר קצרי טווח (85.6 מיליון דולר) המסוגלים ליירט טילים או מל"טים. בנוסף נחתם חוזה תחזוקה למערכת המכ"ם הטייוואנית בשווי של 665 מיליון, כך לפי הודעת משרד החוץ האמריקאי.

דובר מחלקת המדינה הדגיש כי עסקות אלו "משרתות את האינטרסים הכלכליים והלאומיים של ארצות הברית על ידי תמיכה במאמצים (של טייוואן) למודרניזציה של הכוחות המזוינים שלה. מכירות הנשק הללו הן חיוניות לביטחון של טייוואן ואנו נמשיך לעבוד עם התעשייה הביטחונית כדי לתמוך בנושא זה. אנו קוראים לבייג'ין להפסיק את הלחץ הצבאי, הדיפלומטי והכלכלי שלה על טייוואן ובמקום זאת לקיים דיאלוג עם טייפה", אמר. כדי להשלים את עסקה זו, ארה"ב תצטרך לקבל את אישור הקונגרס, שם ישנה תמיכה רחבה בקרב נבחרי ציבור של שתי המפלגות.