נדב איל, שליח 'ידיעות אחרונות' ללונדון, שוחח היום (שני) עם בן כספית ואריה אלדד בתכניתם ב-103FM על הלוויתה המרשימה והגרנדיוזית של המלכה אליזבת השנייה, ונשאל כיצד נראים הדברים ממקור ראשון.

לא לפתוח לפני 2085: מה כתבה המלכה אליזבת במכתב המסתורי?
מהשירים ועד הפסוק מתהילים: כך המלכה אליזבת' תכננה את הלווייתה

"בדיוק עכשיו חזרתי חזרה לכיוון המלון שלי, ובדרך ראיתי חלק מהחיילים חוזרים. אתה יודע איך זה בטקסים בישראל אחרי שהטקס נגמר, זאת אומרת יש התפרקות - ופה הם חזרו בצעידה שלא הייתה מביישת את הלוויה עצמה", אמר איל בפתח השיחה. "ואז ראיתי למה הם צועדים ככה, אלה החיילים שמשכו את הארון, את העגלה, את הכרכרה שעליה אותה עמדת תותחים שעליה הונח הארון. הם סחבו את זה בחזרה לבסיס שלהם. אני לא חושב שאנשים מבינים עד כמה מה שהם ראו בטלוויזיה, זה באמת מחזה מאוד יוצא דופן. האירוע הזה זה אירוע כמובן שהם עושים עליו חזרות כ־20 שנה".  

לטענה כי נכתב שהמלכה אישרה לא פעם את נהלי ההלוויה שלה עצמה, השיב העיתונאי בחיוב: "בוודאי. כל דבר שקרה בלוויה היא ידעה. לצ'ארלס השאירו דברים מסוימים לתכנן, שזה גם כן חלק מהרעיון של הלוויה, אבל היא ידעה בדיוק עד רמת הפזמונים הנוצרים שייקראו, אילו פזמונים יקראו בלוויה שלה".  

בנוסף, איל הסביר כיצד ייתכן שהמלכה כל כך פופולארית, וש"המותג" הזה עוד חי וקיים בשנת 2022. "בעידן שבו הכול משתנה מאוד מהר, המלוכה הבריטית, ספציפית אליזבת, בחרו שלא להשתנות וגם לא לנסות להיות עממיים. כאשר הם היו עממיים זה נחשב כישלון של המלוכה - כשהם התגרשו, כשהיו סקנדלים. זה הכול היה מסביב למלכה, אבל אף פעם לא היא", ציין. "והעניין הזה של מסורת שלא משתנה, של מונרך, של מלך, של סמל, זה דבר שכל כך חסר בעולם, עולם שבו יש לך פוטנציאל לעשות הכול אם תעבוד קשה – ומלוכה זה משהו שאתה או נולד לתוכו או לא. היא בדיוק הפוכה לכל המסר השוטף של העולם והיה בזה כוח".

עוד אמר באותו נושא ש"עכשיו, אני אומר שהיא הפוכה, אבל זה לא נכון, כי יש מלוכות בעולם שהן לא הפוכות לזה. זו הייתה אליזבת שהייתה הפוכה לזה, ועכשיו אנחנו נראה מה צ'ארלס יעשה, אבל זה לא יהיה אותו דבר. זאת אומרת, היכולת שלהם לשדר את הניתוק הזה, את המורמות מעם הזאת, היא עבדה איתה טוב, כי זה היה מי שהיא הייתה, אבל צ'ארלס, אנחנו יודעים הרבה יותר מדי פרטים על הרומן שלו עם קמילה כדי שהוא יוכל לנסות להצטייר כאדם כזה. הוא יעשה את עצמו כאילו ממשיכה של אמו, זה הדבר הכי טוב שהוא יכול לעשות".  

איל נשאל האם צ'ארלס יהיה המלך האחרון, או האם "הדבר הזה חזק מסך מלכיו", וטען כי "הדבר הזה לא חזק מסך מלכיו וצ'ארלס בהחלט יכול לפוצץ את העסק. מה שהכי טוב לגבי צ'ארלס זה ויליאם, ו-ויליאם נתפס כממשיך דרכה באמת. ויליאם לא הסתבך. זאת אומרת, אם תחשבו מי הסתבך בבית המלוכה הבריטי, כולם הסתבכו חוץ משני אנשים, אחד זה ויליאם, והשנייה מתה – זו המלכה אליזבת. כל עוד ויליאם יוכל לשמר את הדמות נטולת הסקנדלים אם תרצו, אז יש סיכוי למלוכה, גם אם צ'ארלס יהיה מלך לא פופולארי ואני מעריך שהוא לא יהיה כל כך פופולארי".  

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM