מזרח אוקראינה תסופח לרוסיההתקשורת ברוסיה דיווחה הערב (שלישי) כי משאל העם בחבל דונבאס, בדבר סיפוחו של החבל לשטחה של הפדרציה הרוסית, יתקיים ב-26 וב-27 בספטמבר.

מוקדם יותר, מנהיג הרפובליקה העממית של מחוז דונייצק, דניס פושילין, ביקש מנשיא רוסיה פוטין להצטרף לפדרציה הרוסית לאחר שיתקיים משאל העם, כאשר גם במחוז לוהנסק במזרח אוקראינה הכריזו גם כן על משאל עם. ככל הנראה המשאל יתקיים בשני המחוזות בסוף השבוע הקרוב. כך דווח בסוכנות הידיעות הרוסית RIA.

מתקפת הנגד האוקראינית עולה שלב: אוקראינה הודיעה על התקדמות דרמטית בלחימה
נתלו ונקשרו בידיהם: האו"ם ישלח צוות בדיקה לקבר האחים העצום באוקראינה

"במקרה של היענות חיובית בעקבות משאל העם אני מבקש ממך לשקול את סוגיית הצטרפות הרפובליקה העממית של דונייצק לפדרציה הרוסית עוד השבוע. האנשים בה תמיד ראו ברוסיה את ארץ המולדת שלהם", כתב מנהיג מחוז דונייצק במכתבו.

כוחות צבא רוסים בדונייצק, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )
כוחות צבא רוסים בדונייצק, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )

כמו כן, גם ראש הממשל האזורי בעיר חרסון הנתמך על ידי רוסיה, ולדימיר סלדו, הודיע ​​כי משאל עם על הצטרפות האזור לרוסיה יתקיים בין סוף השבוע הקרוב לאמצע השבוע הבא.

"כראש המינהל של אזור חרסון, חתמתי על צו על משאל העם על כניסת האזור לפדרציה הרוסית כאחראית מלאה של העיר", ציין סלדו, "אני בטוח ששילוב אזור חרסון בפדרציה הרוסית יבטיח את השטח שלנו ויחזיר את הצדק ההיסטורי. זוהי החלטה הכרחית בהקשר של פעולות טרור מתמשכות מצד חמושים אוקראינים".

ברוסיה בירכו על המהלכים מצד המחוזות במזרח אוקראינה, ושר החוץ לברוב טען כי "האנשים של אותם שטחים צריכים להכריע את גורלם. המצב הנוכחי מראה שאזרחי מחוז דונבאס רוצים להיות אדונים לגורלם".

וולודימיר זלנסקי (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)
וולודימיר זלנסקי (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)

מנגד, מלשכתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הגיבו להודעות הפתאומיות על משאלי עם ונמסר: "מדובר בסחיטה נאיבית עם איומים וסיפורי זוועה של 'משאל עם', כך נראה הפחד מהתבוסה. האויב מפחד ומבצע מניפולציות פרימיטיביות. אנו נפתור את הסוגיה הרוסית, ניתן לחסל את האיום רק בכוח".

גם בכירים בממשל האמריקאי התייחסו לסוגיה והזהירו כי גורמים במוסקבה עשויים להשתמש באסטרטגיות מסוג זה כדי "לטעון באופן שווא שחלק מהעם האוקראיני רוצה להצטרף לרוסיה".