ברקע המפלות שספג צבא רוסיה באוקראינה הכריז היום (רביעי) נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על גיוס צבאי חלקי של כוחות מילואים, ואיים על המערב, שלדבריו רוצה "להרוס את המדינה", לאור עיסוקו בסחיטה גרעינית נגד רוסיה.

רוסיה שיגרה טילים שנפלו סמוך לתחנת כוח גרעינית
מזרח אוקראינה תסופח לרוסיה? משאל העם יתקיים בשבוע הקרוב

בנאום שנשא לאומה אמר הנשיא כי הוא רוצה "להגן" על טריטוריות רוסית והזהיר כי ארצו תשתמש "בכל האמצעים" העומדים לרשותה, ככל הנראה רמז לשימוש בנשק הגרעיני שלה.

פוטין הדגיש כי מטרתו היא "לשחרר" את אזור דונבאס במזרח אוקראינה, ציין כי לרוסיה יש "הרבה כלי נשק" בהם תוכל להשתמש בתגובה ל"איום ממערב" והבהיר: "זה לא בלוף".

ביום שני דווח כי הצבא האוקראיני ממשיך להתקדם במתקפת הנגד במזרח המדינה, והכוחות הצליחו להיכנס שוב למחוז לוהאנסק - לראשונה מאז שהרוסים כבשו את המחוז ביולי האחרון, כאשר חיילים תועדו נוסעים בין הבתים ההרוסים בכפר בילוהוריבקה.

המושל האוקראיני של לוהאנסק סרחיי גאידי מסר כי הצבא שולט כעת על הגדה המערבית של נהר אוסקיל, ואף צפוי להתקדם לעבר העיר ליימן שנכבשה בחודש מאי. אתמול הוא מסר כי גם הושמד בסיס רוסי בעיר קדיבקה, וכי נרשמה פגיעה גם בחיילים ובציוד רוסיים בנובואיידרסק.

המודיעין הצבאי הבריטי העריך כי הרוסים איבדו לא פחות מארבעה מטוסי קרב בעשרת הימים האחרונים, וציין כי "יש סבירות ריאלית שהעלייה באבדות נובעת בחלקה מהסיכון הגובר שלוקח על עצמו חיל האוויר הרוסי במאמצים לספק חיפוי אווירי קרוב לכוחות הקרקע, שנמצאים תחת הלחץ של ההתקדמות האוקראינית". 

ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, אמר בתגובה לדברי הנשיא הרוסי כי "ההודעה על גיוס חלקי ברוסיה מעידה על הפחד של פוטין", ואילו שר ההגנה הבריטי בן וואלאס הוסיך כי "האיומים של פוטין אינם מסתירים את העובדה שרוסיה הפכה להיות מבודדת בעולם".