הרוסים מנסים להימלט מהגיוס הצבאי של פוטין: המחאה נגד הגיוס הצבאי החלקי עליו הכריז נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הולכת וצוברת תאוצה, כאשר ארגוני זכויות אדם מדווחים הערב (רביעי) כי 1,178 אנשים נעצרו בהפגנות ברחבי רוסיה נגד הגיוס לצבא. לפי הדיווחים, מפגינים נעצרו בלפחות 38 ערים שונות - כאשר רוב המעצרים בוצעו במוסקבה ובסנט פטרסבורג.

במקביל, רוסים רבים מנסים להימלט מהמדינה בכל כוחם. כל כרטיסי הטיסה והרכבות היוצאים מרוסיה אזלו חודשים קדימה, עומסים נרשמו במעברי הגבול וערוצי טלגרם סודיים נפתחו במטרה לסייע לאזרחים להימלט מהמדינה כדי להתחמק מהגיוס לצבא.  

עצורים בהפגנות ברוסיה נגד המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)
עצורים בהפגנות ברוסיה נגד המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)

עצורים בהפגנות ברוסיה נגד המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)
עצורים בהפגנות ברוסיה נגד המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)

"בריטניה נמצאת על הכוונת של ראשי הנפץ הגרעיניים של רוסיה"
נשיאת האיחוד האירופי: "המלחמה באוקראינה תסתיים בתבוסה רוסית"

נשיא רוסיה פוטין מודיע על גיוס צבאי חלקי לאוקראינה (צילום: רויטרס)

כזכור, לאחר מתקפת הנגד המוצלחת של האוקראינים וברקע התבוסות האחרונות שספג צבא רוסיה במלחמה, נשא פוטין נאום לעמו בו הכריז על גיוס צבאי חלקי בטענה כי הוא רוצה "להגן" על טריטוריות רוסית. כמו כן, פוטין הזהיר את המערב כי ארצו תשתמש "בכל האמצעים" העומדים לרשותה, כאשר ככל הנראה רמז לשימוש בנשק הגרעיני שלה.

פוטין הצהיר כי המטרה של "המבצע הצבאי המקדים" נותרה "לשחרר את כל חבל דונבאס". "הרפובליקה העממית של לוהנסק שוחררה כמעט לחלוטין מהניאו־נאצים", אמר. "הלחימה ברפובליקה העממית של דונייצק נמשכת. שוחררו אזורים נרחבים של מחוזות חרסון וזפוריז'יה". קו החזית, ציין, משתרע על פני 1,000 ק"מ.

נאומו הגיע יממה לאחר שהרשויות במחוזות הבדלניים של דונייצק ולוהנסק הודיעו כי בימים שישי עד שלישי הם יקיימו משאלים על הפיכתם לחלק מהפדרציה הרוסית. גם הרשויות שמינו הרוסים במחוזות הכבושים של זפוריז'יה וחרסון הודיעו על משאלים לפרישה מאוקראינה והצטרפות לרוסיה. פוטין הצהיר כי ארצו תספק את כל הסיוע לקיום ההצבעות: "עוד כלי נשק הוזרמו לאוקראינה. המשטר בקייב הכניס למשחק קבוצות חדשות של שכירי חרב זרים ולאומנים, יחידות צבאיות שאומנו על פי נוהלי נאט"ו ומקבלות הוראות מיועצים מערביים".

ובזמן שברוסיה החלו לחלק צווי גיוס, גברו הדיווחים בסוכנויות הזרות על כך שנרשמה עלייה בחיפושים אחר דרכים להימלט מרוסיה בקרב האזרחים המקומיים. חברת הרכבות הרוסית הודיעה כי כל הכרטיסים של הרכבות היוצאות מרוסיה לבירת ארמניה, טורקיה, ויעדים נוספים, נמכרו ואזלו כליל. במקביל, כל הכרטיסים לטיסות אל-על ממוסקבה לישראל נמכרו כבר עד תחילת החורף.

הפגנות ברוסיה נגד הגיוס למלחמה באוקראינה (רשתות חברתיות)

גם ברשת הצטברו עדויות רבות לניסיונות נואשים של אזרחים רוסים להימלט מהגיוס. לפי דיווחים בטלגרם הרוסי, המונחים המחופשים ביותר במדינה לפי גוגל טרנדס היו "גיוס", "הגירה", "כיצד לחמוק מהגיוס, "איך להגר" וכן הלאה. כמו כן נפתח בטלגרם ערוץ אנונימי ייחודי, בו גברים בגיל גיוס מספרים איך היכן ולאן הצליחו לחצות לברוח, כל עוד זה אפשרי.

מעבר לכך, פוסטים בקבוצות אונליין של ארגונים ועמותות אשר מקדמים סרבנות נהיו ויראליים, כך גם של אימהות לחיילים רוסים אשר מסרבות לשלוח את בניהן לשדה הקרב.