רוסיה סוערת ביממה האחרונה, מאז שנשיא המדינה ולדימיר פוטין הכריז על גיוסם של 300 אלף חיילי מילואים, אשר אמורים להישלח להמשך המלחמה נגד אוקראינה. הבוקר (חמישי) שוחחו על כך ניסים משעל וגיא פלג בתוכניתם ב-103FM עם אנה ברסקי, כתבת מעריב. 

כבר בפתח דבריה ציינה ברסקי כי "מה שקורה בשטח זו בהלה ופאניקה כוללת. אני חושבת שאתמול אזרחי רוסיה קיבלו את המלחמה עד הבית, בדיוק כמו שקרה לאוקראינה לפני שבעה חודשים. עד עכשיו ביקשו מהם רק לתמוך וזו הסיבה שפוטין הסתמך על נתוני התמיכה בו, גם בהתחשב בעובדה שהכל מזויף".

"עד עכשיו, הרוסים בעצם ראו במלחמה סוג של ריאליטי. אתמול בבוקר הם מתעוררים ומגלים שהמלחמה כאן אצלם, שזו מציאות. זה דבר שלא קרה ברוסיה מאז מלחמת העולם השנייה, הגיוס אמנם חלקי, אבל בואו נציין שבצו המציאותי סעיף 7 שמפרט על יעדי הגיוס, כשהוא עלה לאתר הרשמי הסעיף הושמט. כך שאיש לא יודע באמת אם מדובר בעילה להכרזת הגיוס המלא", הוסיפה כתבת מעריב.

לטענתה, הנושא המרכזי הוא חוסר האמון בין העם לשלטון: "זה הנושא ברשתות החברתיות, הנושא המרכזי בשיא החיפוש בגוגל ושאר האתרים הדומים היה איך עוברים יעד. אנשים חיפשו כל דרך אפשרית לחמוק מהגיוס, וגם איך בורחים מרוסיה. ראיתי תיעודים מטורפים במעברי הגבול, אנשים פשוט קמו וברחו. היו כמה וכמה הפגנות, בהיקפים דיי בינוניים. אם מישהו מצפה שעכשיו העם יקום ובסופו של דבר יביא את המצב עד למערכה אזרחית אני לא מאמינה שזה המצב".

עצורים בהפגנות ברוסיה נגד המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)
עצורים בהפגנות ברוסיה נגד המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)

עוד היא הוסיפה כי "אני חושבת שלקחו את זה מלכתחילה בחשבון, למרות שכבר מתחילת המלחמה החוק ברוסיה שונה והעונש על כך שאתה יוצא לרחוב ומוחא נגד המבצע במונחים הרשמיים אתה עלול להיזרק לכמה שנים טובות לכלא. למרות הכול היה ברור שכעת אנשים התקוממו ויצאו לרחובות".

על ההפגנות ברחבי רוסיה היא אמרה: " זה קרה במרכז מוסקבה. אתרי התיירות, פתאום אותם אנשים שהיו הכי רחוקים וטענו שהם ממש לא מתערבים בפוליטיקה וכו', פתאום הם מצאו את עצמם בסיטואציה של צו גיוס שאו שכבר הגיע או שעלול להגיע. כוחות משטרה הגיעו וטיפלו במוחים בצורה דיי אלימה יש להגיד. יש תיעודים ברשת איך אנשים מקבלים מכות רצח מכוחות הביטחון. ראיתי כבר בתקשורת הרשמית הרוסית, שכמובן מגישה את העמדה של הקרמלין, היא טוענת שהם היחידים ושבסופו של דבר הכול יסתדר. בהיבט המדיני יש לציין שאני חושבת שהתוכנית של פוטין, למרות שלדעתי זו דיי חריגה, היא לעלות רף, לנפנף בנשק גרעיני ולטעון שכרגע לא מדובר במבצע אלא בהגנת הגבולות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm