ההפגנות נגד המשטר האיראני נמשכו גם היום (חמישי), זאת כחלק מהמחאה על הריגתה של מחסה אמיני, צעירה בת 22 שנעצרה על ידי "משטרת המוסר" משום שעטתה חיג'אב ב"אופן מרושל". על פי החשד, היא הוכתה למוות בזמן מעצרה.

"אנשים קרעו את התמונות של חמינאי": האירוע שמסעיר את איראן

לאחר הגינויים והמחאות בטהרן: איראן הודיעה על פתיחת חקירה לנסיבות מותה של אמיני

"ארגון הזכויות של איראן" טען היום כי מאז פרוץ המהומות נהרגו 31 אזרחים. מנגד, הטלוויזיה הממלכתית של איראן דיווחה על 17 הרוגים. על פי הדיווחים, לפחות שלושה שוטרים נדקרו או נורו למוות במספר מוקדים ברחבי העיר במהלך "עימותים עם מפגינים". 

סרטונים שהופצו בהרחבה ברשתות החברתיות הראו כי בקרב המפגינים ישנן נשים המורידות את כיסויי הראש ומשליכות אותם למדורות מאולתרות, בעוד שאחרות גזרו את שיערן בצעד סמלי. "לא לצעיף, לא לטורבן, כן לחופש ולשוויון", נשמעו קריאות בין המפגינים בטהרן.

נשים גוזרות את שיערהן כאות מחאה (צילום: REUTERS/Murad Sezer)
נשים גוזרות את שיערהן כאות מחאה (צילום: REUTERS/Murad Sezer)

בנוסף, מפגינים איראנים שרפו את התמונה הגדולה ביותר של המנהיג העליון עלי חמינאי, בנוסף לשריפת הדגל,  תוך קריאת סיסמאות נגד המשטר. במקביל, סוכנות הידיעות מהאר דיווחה כי לראשונה הופעלו כוחות יחידת הנשים מיוחדת לדיכוי מפגינים בהפגנות. התקשורת הממשלתית של איראן דיווחה השבוע על הפגנות בלפחות 13 ערים, כולל הבירה טהראן.

המחאה במחוז אמול:

כזכור, אתמול חסמו השלטונות באיראן את הגישה לרשתות החברתיות בבעלות חברת META, ביניהן וואטסאפ ואינסטגרם. על פי נתוני החברה, שיבושים משמעותיים הורגשו בקליטת השרתים, בין היתר במחוז כורדיסטן שבמערב איראן וכמו כן בעיר הבירה טהרן. יש לציין, כי אתרי מדיה שונים חסומים באופן קבוע ברחבי המדינה הפרסית, אך חלק מהתושבים בעלי ידע טכנולוגי משמעותי מצליחים לעקוף את החסימה הממשלתית. בין האתרים שחסומים באופן קבוע באיראן ניתן למצוא את "טוויטר", "יוטיוב", "טיק טוק" ו"פייסבוק".

הפגנות על הרג הצעירה באיראן (צילום: רויטרס)
הפגנות על הרג הצעירה באיראן (צילום: רויטרס)

על פי החוק האסלאמי שהוחל באיראן בעקבות מהפכת 1979, על הנשים ללבוש חיג'אב, והפרה של חוק זה יכולה לגרור עונש של עד חודשיים מאסר. הקנס על הפרת החוק עשוי להיות 50 אלף עד 500 אלף ריאל.