המחאה נגד "גיוס החירום" ברוסיה הולכת ומחריפה: בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות ניתן לראות עומסי תנועה כבדים וחריגים במעברי הגבול של המדינה. 

בצל המהומות: ישראל נערכת לעלייה מאסיבית מרוסיה, זינוק דרמטי במחירי הטיסות

"עבורם זה היה ריאליטי, עכשיו זה אצלם": אזרחי רוסיה יתקוממו נגד פוטין?

במעבר הגבול בין רוסיה לגיאורגיה זמן ההמתנה בתור עלה משלוש ל-10 שעות. המצב דומה גם במעבר בין קזחסטן לרוסיה, שם תועד טור ארוך של מכוניות לאורך מספר קילומטרים. אחד מהממתינים בתור סיפר לכלי תקשורת מקומי כי החליט לעזוב את רוסיה "ברגע שהוכרז על הגיוס". תורים ארוכים השתרכו גם בגבול רוסיה-מונגוליה. 

עומסי תנועה בגבול רוסיה-קזחסטן:

על פי הדיווחים 4,824 מכוניות חצו, נכון ליום רביעי, את הגבול לפינלנד בעוד שהממוצע בשבועות הקודמים עמד על כ -3,000 מכוניות ביום. עם יציאתם מרוסיה, כמה גברים נעצרו לחקירה על שירותם הצבאי. הרשויות שאלו את החוצים לגבי מטרת הנסיעה שלהם, האם הם שירתו בצבא או האם הם בעלי השכלה צבאית, היכן הם שירתו (או מדוע הם שירתו) והאם יש להם כרטיסים חזרה לרוסיה.

צעיר בן 33 שסיים את לימודיו במחלקה הצבאית באוניברסיטה אמר לאחד מכלי התקשורת כי פקיד בנמל התעופה במוסקבה לקח את הדרכון שלו ונעלם למשך כ-10 דקות. "אחרי זה, הוא התחיל לבקש ממני מידע. הוא שאל מתי רכשתי את הכרטיס שלי. אני שאלתי למה?' והוא אומר, 'טוב, אם זה היה לפני 21 בספטמבר, אז אין בעיה, אבל אם זה היה אחרי זה, אולי תהיה לנו בעיה'", סיפר. בסופו של דבר הוא הורשה לחצות את הגבול.
 
כמו כן, צעירים שהפגינו על גיוס חיילי המילואים חסמו את התנועה באזור דאגסטן, שבדרום המדינה. התושבים חסמו את הכביש המהיר לאחר ויכוחים סוערים מחוץ למשרד הגיוס הצבאי. הפגנות נגד הגיוס דווחו גם בערים אחרות באיזור ובצ'צ'ניה. משרדי גיוס צבאיים בלפחות חמש ערים הותקפו בבקבוקי תבערה, כך לפי הדיווחים.

שעות לאחר הודעתו של פוטין ביום רביעי, חתמו שלטונות דאגסטן על צווי גיוס האוסרים על חיילי מילואים לעזוב את האזור. כמה טריטוריות רוסיות אחרות הוציאו איסורי נסיעה דומים. פעילים קראו לעצרות נוספות ברחבי הארץ נגד גיוס בסוף השבוע. 

נשיא רוסיה פוטין מודיע על גיוס צבאי חלקי לאוקראינה (צילום: רויטרס)

תושב מוסקבה טוען: "הדיווחים על המונים שבורחים מהגיוס הצבאי ברוסיה מוגזמים"

בתוך כך, יש הטוענים כי הדיווחים על עזיבה המונית הם מוגזמים. ד"ר איליה וסלייב, מומחה למדעי המדינה שחי במוסקבה, התראיין הבוקר (שישי) בכאן רשת ב' בעקבות הדיווחים ואמר שהדבר היה צפוי מזה כמה שבועות ויש טעות אופטית לגבי מס' הנמלטים. "יש אנשים שרוצים לצאת אבל זה לא משפיע בצורה רצינית על חיי היום יום. כמה מאות אלפים יצאו מפברואר, חלקם חזרו, עכשיו יש עוד גל, אבל מדובר במספרים ממש ממש נמוכים, הפוך ממה שמדווחים", אמר בפתח הריאיון. 

עוד הוסיף כי "לפי שעה אי אפשר לומר שקורה כאן הרבה, צריך להבין שהגיוס חלקי שהוחלט עליו היה אירוע צפוי, דיברו על זה כמה שבועות ולכן כשזה הגיע, זה לא היה ממש בהפתעה, ולא השפיע בצורה קריטית על מה שקורה ברוסיה". 

המומחה המשיך ואמר כי ההכרזה של פוטין מעלה את רמת הדאגה, אך רמת החשש במדינה עלתה באופן כללי עוד מאז חודש פברואר, בו התחילה הפלישה לאוקראינה: "צריך להבין, ההחלטה שלו היא לא צו 8, זה משהו שבינתיים, לפי הדיווחים, מתייחס לכמות קטנה של אנשים שיכולים אולי להיות מגויסים". 

עצורים בהפגנות ברוסיה נגד המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)
עצורים בהפגנות ברוסיה נגד המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)

בסיום הריאיון ציין וסלייב כי הדאגה הגדולה עדיין נקשרת בעיקר להיבט הכלכלי: "פה לא מכנים את מה שקורה מלחמה, אלא קוראים לזה 'מבצע צבאי מיוחד', ומה שכביכול חשוב זה הסנקציות הכלכליות שהמערב הטיל על האוכלוסייה הרוסית, זה נושא השיחה העיקרי ברחוב. כולם מדברים על זה. במיוחד בהתחלה, באזור החודשים מרץ ואפריל, עכשיו קצת פחות. כל הדיבורים האלה מעלים את רמת הדאגה, ואת החשש, זה לא היה ככה לפני שנה. כשיש גיוס, אפילו גיוס חלקי, בטח שזה מעלה חששות, אבל שוב, לא ממש מרגישים את זה ברחוב או בתחבורה הציבורית או בחנויות. הכול נראה, די שקט ורגוע".